Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var sedanen som ble vist først. Den debuterte Istanbul Motor Show i mai 2015. Denne karosseriformen er jo meget populær i Sør- og Øst-Europa, selv om den nærmest er ikke-eksisterende hos oss. Les hva kollega Skavold Lystad skrev om bakgrunnen til bilen og hva vi har i vente. Bilen produseres ved Fiats moderne anlegg i Tyrkia, og sedanen var allerede på plass hos italienske Fiat-forhandlere i desember. Tre søsken Bilene ble utviklet under mottoene «skills, no frills» og «you don’t need much to get a lot», og da skjønner vi at det dreier seg om ganske nøkterne biler til fornuftige priser, uten unødvendig stas og fjas. Et merke som har hatt stor suksess med en slik strategi de siste årene er Renault-eide Dacia. Les også: Mazda MX-5 på italiensk Moderne motorer Når det gjelder fysiske mål er 5-dørsutgaven 437 x 179 x 150 cm (LxBxH), mens stasjonsvognen er 20 cm lengre og 1 cm høyere, sistnevnte grunnet standard takrails. Det gjør at Tipo går rett inn i den konkurranseutsatte Golf-klassen (C-segmentet). Bagasjekapasiteten er henholdsvis 440 og 550 liter. Jeg tror neppe vi får se noen av Tipo-modellene hos norske Fiat-forhandlere inneværende år, men den kan bli populær i landene rundt Middelhavet.
|