Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW-dominans i Mexico To Volkswagen-førere har tatt teten i Rally Mexico etter fredagens etapper. Andreas Mikkelsen er dessverre ikke en av dem, men pallen er likevel innen rekkevidde. |
||||||||||||||||
Første dag av Rally Mexico ble en tøff og krevende affære for Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jæger. Etter ti etapper ligger de på fjerdeplass i sammendraget, 1 minutt og 46,7 sekunder bak lagkamerat i Volkswagen, Jari-Matti Latvala som leder rallyet. – I fjor hadde jeg en forsiktig strategi, og den tok oss hele veien til pallen. I år er planen å kjøre på litt mer, og det kommer jeg fortsatt til å gjøre, sier Andreas etter første dag i Mellom-Amerika. Utfordringene sto i kø gjennom fredagen, og det å starte blant de første og «koste» løypa for løsgrus har Mikkelsen og Sebastien Ogier spesielt fått kjenne på. Begge har tidvis tapt en del tid til førere som har startet lengre bak i feltet, som Latvala og Sordo. – Det er viktig å holde Ogiers forsprang så lite som mulig. Jeg ligger nå på fjerdeplass, men det er ikke langt opp til pallen. Her kan alt fortsatt skje, sier han. Det er 31,1 sekunder opp til Hyundai-fører Dani Sordi som ligger på tredjeplass etter første dag. Mikkelsen tapte mye på fredagens første etappe, den 54 kilometer lange El Chocolate-etappen, hvor han var hele 52,3 sekunder bak Latvala. – Jeg gjorde et par feil, og måtte også unngå et par kuer blant annet. Det var allerede da mange løse steiner som var blitt kjørt opp, og sekundene går når man må ha lengre linjer gjennom svingene for å unngå disse, sier Andreas. Før service klinket han riktig nok til med etappeseier på den korte by-etappen i Leon. Men etter service skulle han få ytterligere utfordringer å ta hånd om. Og igjen var det El Chocolate-etappen som skulle gi Mikkelsen og kartleser Anders Jæger hodebry. – Jeg kom litt for fort inn i et kryss, måtte snu, og der var det mye tid tapt. Etter det følte jeg bilen ikke var 100 prosent å kjøre, så jeg tapte litt også på det. Lørdag vil vi i hvert fall angripe for tredjeplassen, og jeg lover at vi skal gjøre vårt aller beste, sier en revansjesugen Mikkelsen. Heller ikke Mads Østberg og kartleser Ola Fløene har fått tingene til å stemme maksimalt i Mexico. Etter fredagens etapper ligger de på sjetteplass, drøye to og et halvt minutt bak teten. – Jeg gjorde et skikkelig feil dekkvalg på første del av dagen. Det er kaldt om natta her oppe i 2000 meters høyde, sier Mads Østberg. – Vi overvurderte hvor mye sola ville varme veien, og fordi første etappe i morges var 54 km lang, valgte vi harde dekk. Riktig valg viste seg helt klart å være myke. Det tapte vi mye tid på. På den neste etappen før service, gikk det også mye ekstra tid, men det var heldigvis blitt varmere, så dekkvalget funket noe bedre, konstaterer Mads. Dekkvalget ble imidlertid riktige etter service, utover dagen. Med 26 grader og skyfri himmel, var det harde dekk som gjaldt. – Det fungerte bra etter service. Jeg er godt fornøyd med kjøringen, vi pusher det vi kan, og jeg tror ikke jeg kan kjøre så mye raskere enn det jeg gjør. Tidene blir allikevel ikke helt topp, men det har ikke med dekk å gjøre, sier Mads. – Vi er ikke håpløst langt etter, men ut fra hvordan det føles inne i bilen, burde vi vært nærmere. Så vi får se om vi kan finne på noe lurt på service i kveld som kan få opp tempoet et hakk i morgen, avslutter Mads. Tidsdifferansen til Mexico er syv timer bak norsk tid. Løpet fortsetter lørdag ettermiddag norsk tid, og avsluttes søndag kveld norsk tid. Resultat totalt etter dag 1, Rally Mexico:
|