Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Er dette endelig en fullverdig erstatter til Hiace? Den første generasjonen Proace ble ikke akkurat mottatt med stormende jubel blant trofaste Hiace-kunder – men denne gang har Toyota fått bidra langt mer i utviklingen av sin nye varebil enn hva tilfellet var for forrige Proace. Den bygges riktignok fortsatt sammen med PSA – Peugeot og Citroën har hver sin variant – men siden Toyota nå har vært med i utviklingsfasen fra første stund, kan man endelig påstå at dette er den faktiske Hiace-etterfølgeren. Det betyr derimot ikke at Proace kun blir et valg for håndverkere og andre kundegrupper med varebil-behov. For i Verso-utgave kan nemlig Proace leveres som ni-seter. Mange sete-muligheter Family, for eksempel, med åtte seter: To foran, tre pluss tre bak. Eller hva med VIP; hvor spesielt seks-seteren kan være familiens drømmebil? Fortsatt tre seterader, men nå med to individuelle stoler i hver rad. Eventuelt kan den siste seteraden være treseter, om ønskelig. De to bakre seteradene kan uansett skyves frem og tilbake – til og med tas ut – etter behov, og alle baksetene har Isofix-fester. Skulle bagasjebehovet være som verst, kan Toyota friste med tre forskjellige karosserilengder. Den korteste er 4,6 meter lang (2,9 meter akselavstand). Deretter følger 4,9-meteren (3,2 meter akselavstand) og til slutt 5,3-meteren (også den 3,2 mellom akslingene). Men selv den korteste har mulighet for tre seterader. Hendig nok kan Proace skilte med skyvedører på begge sider – og, helt sikkert som ekstrautstyr, kan skyvedørene opereres elektrisk, og aktiveres med et spark under dørken. Diesel over hele fjøla Både manuelle og automatiske girkasser står på menyen – men til den svakeste motoren er det snakk om PSAs upopulære robotiserte manuell-kasse. Alternativet er en fem-trinns manuell. 1,6 liter/115 hester og 2 liter/150 hester er kun å få med manuell seks-trinns. 180-hesteren blir kun tilgjengelig med en seks-trinns automatkasse – som etter alt å dømme er en tradisjonell automat. Nei, Proace er ikke siste skrik innen design og teknologi – men med fem stjerner i Euro NCAP, plass til deg, meg, mine og dine og en anselig mengde sikkerhetsutstyr, bør ikke Proace være sistevalget for den pragmatiske barnefamilien. Heller omvendt.
|