img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Klart for hydrogen-Mirai i Norge
609.500 kroner er prisen Toyota forlanger når brenselcellebilen Mirai nå blir å få kjøpt i Norge.

Brenselcellebilen er bilteknologien som gjennom flere tiår befant seg fem år inn i fremtiden helt til Hyundai i fjor gikk fra testproduksjon til masseproduksjon av ix35 Fuelcell.

Nå følger Toyota opp og tilbyr brenselcellebilen Mirai til dem som er villige til å bla opp 609.500 kroner for en bil med eget kraftverk om bord. Prisen er 100.000 kroner mer enn Hyundai krever for samme teknologi i ix35.

Fuelcell
Noen få bilprodusenter, deriblant Toyota, er overbevist om at elektrifisering av bilparken går via hydrogenmatede brenselceller og ikke via stikkontakten. Derfor har Toyota skygget unna elbiler og bare i begrenset grad produsert ladbare hybrider.

Brenselcellebilenes fordel ligger i bedre rekkevidde enn de fleste elbiler og at det ikke tar lenger tid å tanke dem enn bensin- eller dieselbiler. Ulempen er fortsatt prisen, enn så lenge svært begrenset tilgang til hydrogenfyllestasjoner og at teknologien for de fleste er helt ukjent.

Les også: Miljø-offensiv fra Toyota

Rent vann som utslipp
I Norge nyter hydrogenbilen (som jo tross alt er en elbil, kun med rent vann ut av eksosrøret som utslipp) godt av alle elbilincentivene som blant annet betyr at bilene slipper unna engangsavgiften, momsen og alle former for bompenger på offentlig eide veier.

Årsavgiften er som for veteranbiler, de parkerer gratis på offentlig forvaltede parkeringsplasser og har enn så lenge også full tilgang til kollektivfeltene.

Toyota starter forsiktig opp, og på grunn av svært begrenset produksjon til å begynne med er ikke Norge tildelt mer enn ti biler i år.

Les også: Toyotas kompakte crosser

Testet i norsk vinter
Første Mirai kom til Norge for noen uker siden, og Toyota har brukt tiden til å teste ut bilen i norsk vintervær. Videre er bilen testet mot fyllestasjonene for å være helt sikker på at eierne ikke blir stående der uten å få en dråpe hydrogen på tanken.

For i motsetning til vanlige fossilbiler, kommuniserer brenselcellebilen med fyllestasjonen før inntil hydrogen med 700 bars trykk fylles på tanken.

I databladet til Mirai oppgis 154 hk el-effekt med maksimalt 335 Nm i moment fra oppstart. Bilen har to hydrogentanker hvor den bakre er litt større enn den fremre.

I sum er det mulig å medbringe fem kilo hydrogen som i den for elbileiere utskjelte NEDC-kjøresyklusen gir 550 kilometer oppgitt rekkevidde.

Lang rekkevidde
Men det er med hydrogenbiler som med alle andre biler at forbruk og rekkevidde påvirkes av temperatur og kjørestil. Derfor sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge at man på vinterstid kan regne med rundt 400 km rekkevidde for Mirais del.

Siden brenselcellene fungerer best under jevnt uttak av strøm, har også brenselcellebiler en batteripakke ikke ulik den i vanlige fossil/elektriske hybridbiler. Batteripakken brukes til mellomlagring av strøm og til boosting av effekten under eksempelvis forbikjøringer.

Les også: Mirai i Europa

Stor og påkostet
Ute på veien oppfører Mirai seg som en elbil. Den er stor som eksempelvis Ford Mondeo/Volvo S90 (innredet som fireseter) og rask som de fleste elbiler med unntak av Tesla. Men på grunn av høy pris har Toyota lagt inn enkelte premiumelementer i bilen som eksempelvis usedvanlig god støydemping for å gjøre den attraktiv.

Mirai har alle de førerstøttesystemene som forventes på dette prisnivået. Teknologien er tross alt fortsatt for spesielt interesserte uansett om bilen heter Toyota eller Hyundai.

For tiden er det mulig å tanke hydrogen fra fem fyllestasjoner, fire i Oslo-området og en i Grenland. HYOP og Uno-X har fram mot 2020 planer om på landsbasis å bygge mer enn 20 fyllestasjoner.

Du kan lese test av Toyota Mirai i neste utgave av bladet Bil.

FAKTA Toyota Mirai:

Motor:

El/brenselcelle

Effekt:

113 kW/154 hk

Mål LxBxH:

489x182x154 cm

Akselavstand:

278 cm

Egenvekt:

1850 kg

Batteri:

Nikkelmetallhybrid

Hydrogenkapasitet:

122,4 liter/5 kilo

Oppgitt rekkevidde:

550 km

CO2:

0 g/km

Pris:

Kr. 609.500,-

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer