Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brenselcellebilen er bilteknologien som gjennom flere tiår befant seg fem år inn i fremtiden helt til Hyundai i fjor gikk fra testproduksjon til masseproduksjon av ix35 Fuelcell. Nå følger Toyota opp og tilbyr brenselcellebilen Mirai til dem som er villige til å bla opp 609.500 kroner for en bil med eget kraftverk om bord. Prisen er 100.000 kroner mer enn Hyundai krever for samme teknologi i ix35. Fuelcell Brenselcellebilenes fordel ligger i bedre rekkevidde enn de fleste elbiler og at det ikke tar lenger tid å tanke dem enn bensin- eller dieselbiler. Ulempen er fortsatt prisen, enn så lenge svært begrenset tilgang til hydrogenfyllestasjoner og at teknologien for de fleste er helt ukjent. Les også: Miljø-offensiv fra Toyota Rent vann som utslipp Årsavgiften er som for veteranbiler, de parkerer gratis på offentlig forvaltede parkeringsplasser og har enn så lenge også full tilgang til kollektivfeltene. Toyota starter forsiktig opp, og på grunn av svært begrenset produksjon til å begynne med er ikke Norge tildelt mer enn ti biler i år. Les også: Toyotas kompakte crosser Testet i norsk vinter For i motsetning til vanlige fossilbiler, kommuniserer brenselcellebilen med fyllestasjonen før inntil hydrogen med 700 bars trykk fylles på tanken. I databladet til Mirai oppgis 154 hk el-effekt med maksimalt 335 Nm i moment fra oppstart. Bilen har to hydrogentanker hvor den bakre er litt større enn den fremre. I sum er det mulig å medbringe fem kilo hydrogen som i den for elbileiere utskjelte NEDC-kjøresyklusen gir 550 kilometer oppgitt rekkevidde. Lang rekkevidde Siden brenselcellene fungerer best under jevnt uttak av strøm, har også brenselcellebiler en batteripakke ikke ulik den i vanlige fossil/elektriske hybridbiler. Batteripakken brukes til mellomlagring av strøm og til boosting av effekten under eksempelvis forbikjøringer. Stor og påkostet Mirai har alle de førerstøttesystemene som forventes på dette prisnivået. Teknologien er tross alt fortsatt for spesielt interesserte uansett om bilen heter Toyota eller Hyundai. For tiden er det mulig å tanke hydrogen fra fem fyllestasjoner, fire i Oslo-området og en i Grenland. HYOP og Uno-X har fram mot 2020 planer om på landsbasis å bygge mer enn 20 fyllestasjoner. Du kan lese test av Toyota Mirai i neste utgave av bladet Bil. FAKTA Toyota Mirai:
|