Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2015. Åttende generasjon Honda Civic sjokkerte mange da den ble introdusert i 2005. Et veldig futuristisk utseende, med lykteglass i full bredde foran, og delt bakrute med integrert spoiler. Bakruta er ikke veldig praktisk, og hemmer utsynet bakover, men totalt sett står designen seg overraskende bra. Denne generasjonen Civic kom både som 3- og 5-dørs, men aldri stasjonsvogn – selv om tidligere generasjoner Civic kunne tilby det. Synd, kanskje, men Honda solgte likevel bra med Civic. De hadde et mål om å selge 500 biler det første fulle året – det ble godt over 600. Ved introduksjonen i Norge var det en 1,8-liters bensinmotor med 140 hestekrefter som var tingen. En 1,4-liter med 83 hester var også på blokka, men ikke veldig spennende. 140-hesteren var sprek, men veldig avhengig av turtall. En 2,2-liters diesel dukket opp ikke så alt for lenge etter lanseringen, også den med 140 hestekrefter. En trekkvillig og sterk maskin, men som ikke solgte i så store antall man kanskje skulle tro. Dette var nok på grunn av datidens avgifter, som gjorde dieselmotoren uforholdsmessig dyr. Toppen av kransekaka var naturligvis Civic Type R. Med 201 hestekrefter, gjemt heeelt øverst i turtallsregisteret (makseffekt på 7800 omdreininger!) på VTEC-motoren var dette et fantastisk høydepunkt for Civic. Uansett hvilken motor man måtte gå for, leverte Civic kjøreegenskaper som inspirerte til å ta en litt lengre vei hjem enn normalt. Dessverre gikk det litt utover komforten, men man får ikke i pose og sekk. Går man for Type R-varianten, trekkes dette til det ekstreme, naturlig nok. Men selv de som har kjørt Golf GTI og andre tilsvarende biler, vil kanskje bli overrasket over nettopp hvor stiv Civic Type R faktisk var. SØK I VÅRT TESTARKIV MED MER ENN 3000 ARTIKLER Honda har i mange år vært kjent for skuddsikker kvalitet. Spesielt motorene lovprises jevnlig for sin holdbarhet og tekniske kvalitet, og Civic er absolutt ikke noe unntak. Dekra rangerer chassis, motor og karosseri som langt over gjennomsnittet i klassen, mens bremser og elektronikk er på det jevne.
Clutchen på dieselbiler er et av ytterst få tekniske problem potensielle Civic-kjøpere bør se opp for. Kjenn at det føles tight og fin, og ikke slurer veldig. Det rapporteres også om at interiørdetaljene ikke er like solide som drivverket, så sjekk at stoler og knapper er like hele før et eventuelt kjøp. --- Dette skrev vi: Bil 5/2006: BilNorge 24.1.2009: --- Honda Civic 1,8 Motor Effekt Drivlinje Fart Forbruk Dimensjoner (LxBxH) Bagasjeromsvolum --- (grill) (bakdører) (motor) (Interiør) --- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 14 Honda Civic av åttende generasjon til salgs. Både diesel og bensin er representert, med bensinbilene i flertall. Her er det både 1,4- og 1,8-litere tilgjengelig, og en som fanget mitt øye var en knall orange 1,4-liter med godt utstyrsnivå til 119.000 kroner. En ikke fullt så fargespenstig 1,8-liter med manuell girkasse og 79.000 kilometer på telleren kan bli din for 138.800 kroner.
|