Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 12-2016. I 2009 kom etterfølgeren til Astra H, og det naturlige ville være å kalle den nye Astra I – men slik ble det ikke. Opprinnelig var det planen, men for ikke å forveksle I med 1, hoppet Opel rett på J. I eller J – Astra solgte bra. Også i Norge, selv om Astra-salget har dabbet av de siste årene. Det skyldes nok flere ting. For det første er kompaktsegmentet veldig konkurransesterkt. VW, Toyota, Ford, Hyundai, Kia, Fiat, Peugeot, Citroën, Mazda, Honda, Renault, Nissan, Subaru, Alfa Romeo … Alle har kompaktbiler i akkurat dette segmentet. I tillegg til de litt dyrere BMW, Mercedes, Audi og Lexus. Det er ikke mangel på utvalg. Samtidig har de kompakte SUV-ene stjelt mange av de tradisjonelle Astra-kundene. Opels egen Mokka, for eksempel. Astra ble tilbudt i fire karosserivarianter*: Fem-dørs kombi (faktaboksen tar utgangspunkt i denne), fem-dørs stasjonsvogn, fire-dørs sedan og tre-dørs kombi (GTC). GTC-en er veldig lekker, men ikke noen stor salgssuksess i Norge. Sedanvarianten solgte i noen få eksemplarer. Stasjonsvogna og fem-dørs-kombien fordelte seg med omtrent 60/40 i favør stasjonsvogn. Under panseret finnes diesel- og bensinmotorer, fra 1,3 til 2,0 liter. Dieselmotoren på 1,7 liter var ikke den mykeste motoren på markedet, men med 130 hestekrefter ga den Astra fint skyv til å matche de kurante kjøreegenskapene. En 110-hester var også tilgjengelig. Bensinmotoren på 1,4 liter og 140 hestekrefter er et hyggeligere bekjentskap for de som verdsetter lavt støynivå, mens toppmodellen OPC skremte 280 hestekrefter ut av en 2-liter. Sistnevnte er ikke noe dagligdags syn på norske veier, akkurat. Dessverre. Kjøredynamisk var ikke Astra noen match for Ford Focus, men komforten er det lite å utsette på. Gode seter og behagelig støynivå gjør Astra til en god langtursbil. Kvalitetsmessig virker det som Astra klarer seg bedre enn de fleste av konkurrentene. Dekra lister opp innstillinger på lys og høy slitasje på fjærer som ting å se opp for, og andre bruktbileksperter ber potensielle Astra-kjøpere om å sjekke bagasjeromsgulvet for fuktighet. Fuktighet i bagasjebrønnen kan tyde på ei bakluke som ikke er helt tett. Før du tar selgeren i hånda, ta med deg Astraen på prøvetur. Sjekk alt det elektriske, sjekk at alle brytere og hendler gjør det de skal og at klimaanlegget blåser kaldt. Cruise controlen kan ha en tendens til å koble ut dersom det er problemer med sensoren til det elektroniske håndbrekket. *: Opel lager en kabriolet-utgave av Astra også, under navnet Cascada. Den tas ikke inn til Norge. -- Dette skrev vi: Bil 4/2013 Bil 11/2011 -- Opel Astra 1,4 turbo 5-dørs Motor Effekt Drivlinje Fart Forbruk Dimensjoner (LxBxH) Bagasjeromsvolum -- (bakluke) (panser) (interiør) (A-stolper) -- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 56 Opel Astra J til salgs. Både diesel og bensin er representert, med dieselbilene i flertall. En lekker, sort 3-dørs GTC med 1,4 turbobensin ligger ute til 185.000 kroner. En knallrød 5-dørs 2015-modell, med 110-hesters diesel, ligger ute til 329.900 – med omtrent alt tenkelig utstyr. Cruise, navi, skinn, stor stereo og automatiske langlys blant mye annet snacks.
|