Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 2/3-2016. Men der stopper vel likhetene også. For der X-Trail var (og er) en modell som konkurrerer på pris, var GLK Mercedes’ våpen i premium-fighten mot BMW X3 og Audi Q5. Om den kom seirende ut? Vel, hos mange gjorde den det. For med salgstall jevnt over 500 biler i hvert av gullårene, og totalt 3024 biler solgt kan vi vel ikke påstå at GLK ble en flopp. Legg til 2023 bruktimporterte, så er totalimporten av GLK over 5000 biler. Det er lett å se hvorfor. GLKs kantede sjarm og lovnader om offroadegenskaper som gikk langt utenpå sine tyske konkurrenter gikk tydeligvis hjem hos hytte-eiende nordmenn. Det kantede utseende ble brakt med seg inn i interiøret også. Mange av elementene kjenner man igjen fra datidens C-klasse, men i GLK var ting høyere og rettere – rett og slett litt barskere. Det merker man også bak i bilen. Bagasjeromsvolumet på 450 liter var langt mindre enn det Audi (540) og BMW (550 liter) kunne skilte med – men de rette bagasjeromsveggene gjorde lasterommet veldig lettlastet. Det boksete karosseriet gjorde også at GLK var litt enklere å manøvrere og plassere i trange områder – og ved faceliften som kom i 2012 ble det også mulig å få 360-graders kamera som viser bilen i «fugleperspektiv». Sammen med en egen offroadmodus gjorde dette at GLK nok er den av de tre tyske kompakt-SUV-ene på denne tiden med de beste egenskapene utenfor asfalten. GLK ble levert med en rekke motorvalg, toppet av GLK 350 4Matic, en V6-bensin med 272 hestekrefter. I Norge var det naturlig nok diesel som solgte best, med GLK 200, 220 og 250 CDI – som alle var samme motor, men med forskjellig effektuttak (henholdsvis 143, 170 og 204 hestekrefter). 4Matic firehjulsdrift var standard i begynnelsen, men GLK 200 var kun bakhjulsdrevet, og 220 kunne leveres med begge drivlinjer. Faktaboksen tar utgangspunkt i GLK220 CDI 4Matic. At GLK bygger på mange av delene til C-klassen gjør at bilen er veldig driftssikker. I følge Dekra scorer GLK bedre enn gjennomsnittet i segmentet på nær sagt alle punkter – og GLK gjør det generelt godt i bruktbiltester på kontinentet. Småting som håndbrekk som henger, og frontrute som er utsatt for steinsprut er i det store bildet småting. Men bare glem å lete opp bruktbiltester fra Storbritannia – der ble aldri GLK solgt, rett og slett fordi Mercedes ikke konverterte bilen til høyreratt. Alt i alt er derfor Mercedes-Benz et godt valg i premium-SUV-klassen, både inni og utenfor boksen. -- Dette skrev vi: Bil 1/2009: BilNorge 24.05.2012: -- Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Bagasjeromsvolum Bakkeklaring -- (front) (motor) (interiør) (hjul) -- Bruktbilutvalg: På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 37 Mercedes-Benz GLK til salgs. Alle 37 er dieselmotoriserte, og de aller fleste 220 CDI 4Matic. En lekker 2013-modell GLK 250 CDI er riktignok blant utvalget – til 575.000 kroner. En litt mer nøktern 2009-modell 220 CDI 4Matic, med 118.053 kilometer på telleren og noe mindre utstyrspakke kan bli din for 345.000 kroner. Sjekk dagens bruktbiloversikt på BilNorge her
|