img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Tenker utenfor boksen
BRUKTBIL: Ved å tenke litt utenfor boksen, kan man fort befinne seg inni boksen. I hvert fall når den boksen heter Mercedes-Benz GLK.

Først publisert i Bil 2/3-2016.

Hva er likheten mellom Mercedes GLK og Nissan X-Trail? Vel, begge var tøffe, kantede biler med et solid snev av offroad – og begge ble erstattet av modeller som var langt rundere i kantene. X-Trail beholdt navnet, Mercedes endret det til GLC.

Men der stopper vel likhetene også. For der X-Trail var (og er) en modell som konkurrerer på pris, var GLK Mercedes’ våpen i premium-fighten mot BMW X3 og Audi Q5.

Om den kom seirende ut? Vel, hos mange gjorde den det. For med salgstall jevnt over 500 biler i hvert av gullårene, og totalt 3024 biler solgt kan vi vel ikke påstå at GLK ble en flopp. Legg til 2023 bruktimporterte, så er totalimporten av GLK over 5000 biler.

Det er lett å se hvorfor. GLKs kantede sjarm og lovnader om offroadegenskaper som gikk langt utenpå sine tyske konkurrenter gikk tydeligvis hjem hos hytte-eiende nordmenn.

Det kantede utseende ble brakt med seg inn i interiøret også. Mange av elementene kjenner man igjen fra datidens C-klasse, men i GLK var ting høyere og rettere – rett og slett litt barskere.

Det merker man også bak i bilen. Bagasjeromsvolumet på 450 liter var langt mindre enn det Audi (540) og BMW (550 liter) kunne skilte med – men de rette bagasjeromsveggene gjorde lasterommet veldig lettlastet.

Det boksete karosseriet gjorde også at GLK var litt enklere å manøvrere og plassere i trange områder – og ved faceliften som kom i 2012 ble det også mulig å få 360-graders kamera som viser bilen i «fugleperspektiv».

Sammen med en egen offroadmodus gjorde dette at GLK nok er den av de tre tyske kompakt-SUV-ene på denne tiden med de beste egenskapene utenfor asfalten.

GLK ble levert med en rekke motorvalg, toppet av GLK 350 4Matic, en V6-bensin med 272 hestekrefter. I Norge var det naturlig nok diesel som solgte best, med GLK 200, 220 og 250 CDI – som alle var samme motor, men med forskjellig effektuttak (henholdsvis 143, 170 og 204 hestekrefter).

4Matic firehjulsdrift var standard i begynnelsen, men GLK 200 var kun bakhjulsdrevet, og 220 kunne leveres med begge drivlinjer.

Faktaboksen tar utgangspunkt i GLK220 CDI 4Matic.

At GLK bygger på mange av delene til C-klassen gjør at bilen er veldig driftssikker.

I følge Dekra scorer GLK bedre enn gjennomsnittet i segmentet på nær sagt alle punkter – og GLK gjør det generelt godt i bruktbiltester på kontinentet.

Småting som håndbrekk som henger, og frontrute som er utsatt for steinsprut er i det store bildet småting.

Men bare glem å lete opp bruktbiltester fra Storbritannia – der ble aldri GLK solgt, rett og slett fordi Mercedes ikke konverterte bilen til høyreratt.

Alt i alt er derfor Mercedes-Benz et godt valg i premium-SUV-klassen, både inni og utenfor boksen.

--

Dette skrev vi:

Bil 1/2009:
Bilen har dratt med seg mye av kjørefølelsen som man har i resten av C-klassebilene. Det betyr at den faktisk tenderer over mot det sportslige, men at alt føles litt tungt og solid, som man gjerne ønsker i en Mercedes.

BilNorge 24.05.2012:
Kjørekomforten i GLK er, fortsatt, god. Ute på veien oppleves den mer i retning av høyreist stasjonsvogn enn en rendyrket SUV. Det gjør den til en bra milsluker, særlig på norske veier som setter krav til fjæringskomfort.

--

Motor
2143 ccm, R4 turbodiesel

Effekt
170 hk/400 Nm

Drivlinje
7A, firehjulsdrift

Forbruk
0,61 l/mil, 159 g/km CO2

Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 205 km/t

Bagasjeromsvolum
450 liter

Bakkeklaring
21 cm

--

(front)
Det muskuløse utseendet tiltrakk seg en helt egen kundegruppe

(motor)
GLK er generelt veldig driftssikker – over snittet blant konkurrentene

(interiør)
Innvendig fortsetter det kantede utseendet, men det meste er oversiktlig og velbygd

(hjul)
Firehjulsdrift var tilgjengelig på alle motorvarianter, med unntak av den minste dieselmotoren

--

Bruktbilutvalg:

På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 37 Mercedes-Benz GLK til salgs. Alle 37 er dieselmotoriserte, og de aller fleste 220 CDI 4Matic. En lekker 2013-modell GLK 250 CDI er riktignok blant utvalget – til 575.000 kroner.

En litt mer nøktern 2009-modell 220 CDI 4Matic, med 118.053 kilometer på telleren og noe mindre utstyrspakke kan bli din for 345.000 kroner.

Sjekk dagens bruktbiloversikt på BilNorge her
 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer