img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Techrules ruler
Et ukjent firma fra Kina viste noe som kanskje var det mest revolusjonerende på bilutstillingen i Genève.

Vi har vært innom en rekke av årets Genève-superbiler i løpet av disse seks ukene vi har servert dere Genève-saker, men jeg har en følelse av at vi har spart det beste til slutt.

Se vår samleside med link til over 100 rikt illustrerte artikler her

Techrules het selskapet, de presenterte seg som et forsknings- og utviklingsselskap fra Beijing.

De viste oss to biler: AT96 og GT96 – den første gikk på parafin med jetfly-spesifikasjoner, og var ment som en banebil. Den andre gikk på gass og var ment for gatebruk.

TREV – Turbine Recharging Electric Vehicle – kalte de den teknologien vi fant i begge utgavene.

Se bort fra at bilene vi så var blant de mange hinsides modellene i år, mer enn 1000 hester og 2,5 til 100 og en toppfart de begrenser til 350 km/t. Det er ikke det som er budskapet.

Budskapet er at drivlinjen veldig godt kan vise oss en midlertidig fremtid, inntil hydrogen og brenselceller overtar hele showet.

Husker du Jaguar C-X75? Gassturbiner som leverte strøm til elmotorer via et batterisystem – skikkelig rekkeviddeforlenger og med masse teknologi fra Williams (de med F1) om bord. De viste den … og så, ikke noe mer.

Det er denne oppskriften våre kinesiske venner har utviklet, og selv om det selvfølgelig var superbilaspektet de fleste festet seg ved i Genève, var det veldig spennende å snakke med for eksempel Matthew Jin, prosjektets tekniske sjef.

Hi-tec
Han hadde mye morsomt å fortelle om mikro-turbinen (96.000 omdreininger, med aksler som går på – ikke en oljefilm nei, men – luftlager. En pute av komprimert luft holder akslene på plass og friksjonen nede) og om de effektive varmevekslerne, og om hvorfor de ikke sender strømmen fra generatorene direkte til motorene i hjulene, og om hvor lett det hele var: turbin med inverter, drivstoffpumpe, luftkompressor og generator: til sammen 100 kg.

Driftmotorene veier bare 13 kg hver – det er en til hvert forhjul og to på hvert bakhjul. (To små er lettere å pakke, enn en stor)

Hvor mye batteriene veide ville han ikke fortelle, men han bruker 20 kWh litium-magnesium-oksyd-batterier. Termisk mer stabile enn de vi kjenner, og – fortalte han – når de jobber med batteri management, legger de mer vekt på kraft-tettheten enn på energi-tettheten. 

Med andre ord: det er viktigere for batteriene å kunne levere maks krefter på kort tid, enn å være flinke til å lagre maks. energi.

Prototyp
Totalt veier den ene bilen som allerede er bygget (i Italia, og testet på Silverstone så tidlig som i februar) bare 1380 kg. Vi snakker om en plug-in hybrid med 2000 km kjørelengde per påfyll (150 km, bare på plug-in strømmen). Men Jin sier at de sikter mot en vekt på 1000 kg på biler som disse.

Men det er ikke slike han virkelig konsentrerer seg om. For disse skal bare vise at oppskriften fungerer. Han ønsker å vise at oppskriften er mer enn holdbar, og så vil han sette i gang og skalere den ned for mindre biler i B og C-segmentet.

En annen Jin, Bill, Techrules-sjefen selv (jeg spurte ikke om de var brødre), sa at «Vi mener at dette gir en ny definisjon på hvordan neste generasjon elbiler skal drives».

Det er klart vi kan gjengi data som 0,18 liter/mil – etter kjøresyklusmåling. Eller 0,48 l/mil når ladingen bare skjer ved hjelp av TREV-systemet, men det er jo ikke viktig nå. For dette er foreløpig bare en ganske realistisk drøm om noe som vil kunne bli.

Men vi kan jo også være enige om at i tillegg til masse teknologiske snadder klarte de å forme det som ligger på innsiden av 465 x 203 x 114 ganske vellykket også.

Dette er noe jeg gleder meg til å se fortsettelsen av.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer