img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Her er tre av årets viktigste varebilnyheter
FRANKRIKE: Vi har fått en sniktitt på nye Peugeot Expert og Citroën Jumpy. Samtidig slipper Toyota de første bildene av sin versjon, Proace.

Alle tre modellene er i bunn og grunn samme bil. Kun litt ulik design i fronten og enkelte andre små detaljforskjeller skiller nyhetene fra hverandre. Men forskjellen fra de utgående modellene er veldig stor:

Mer sikkerhets- og komfortutstyr, økt tilhengervekt, flere karosserilengder og lavere forbruk og utslipp er noen av de viktigste forbedringene produsentene trekker frem.

Varebilene skal lanseres i Norge i løpet av sommeren. Men norske spesifikasjoner og priser er foreløpig ikke klare, opplyser importørene.

At dette er viktige nyttekjøretøy som mange i det norske markedet har høye forventninger til er utvilsomt. I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 1.603 eksemplarer av de tre utgående modellene, fordelt slik: 866 Proace, 466 Expert og 271 Jumpy.

Trioen hadde en samlet markedsandel i klassen for mellomstore varebiler på 16,1 prosent. Det er på nivå med klassetoer, Mercedes-Benz Vito (16,2), mens Volkswagen Transporter (39,4) ligger noen mil foran. 

Lanseres i slutten av april
YrkesBil.no var onsdag tilstede på førpremieren for Peugeot Expert og Citroën Jumpy ved PSA-fabrikken SevelNord, et par timers kjøretur nord for Paris. Alle de tre varebilmodellene skal produseres her ved denne fabrikken.

Toyota var imidlertid ikke til stede på førpremieren. De har foreløpig kun sluppet bilder og en pressemelding om sin Proace. Den skal vises for første gang på en nyttekjøretøymesse i Birmingham i slutten av april, hvor alle tre varebilene skal ha sin offisielle verdenspremiere.

Personbilutgavene av trillingene ble vist i Geneve tidligere i mars.

Les også: Hils på nye Fiat Talento

Tre lengder
Alle de tre nye varebilene er bygget på PSA-gruppens nye EMP2-plattform. Det vil si den samme som Peugeot 308 og Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso.

Produsentene opplyser at de har slanket bort mellom 100 og 150 kilo (avhengig av motorvalg) på bilenes egenvekt, noe kjøperne blant annet skal få igjen i form av økt nyttelast. Og alle tre lengdeversjonene har oppgitt 1.400 kilo i tillatt nyttelast og en tilhengervekt på 2,5 tonn, noe som plasserer «trillingene» blant de beste i klassen.

Mens utgående versjoner av de tre varebilene leveres i to lengder, med lik akselavstand, kommer de nye modellene i tre lengder: 4,6 meter, 4,95 meter og 5,3 meter. Nytt fra dagens program er den korteste versjonen, som har 35 centimeter kortere akselavstand enn «normal» og «lang» utgave.

– Fordelen med kortversjonen er at den er kompakt og smidig, for eksempel ved bykjøring, samtidig som den beholder høy nyttelast og tilhengervekt. Dette passer fint for de som ikke har behov for en fysisk like stor bil som de lengre versjonene, men som grunnet behov for høy nyttelast eller tilhengervekt ikke kan gå ned en bilklasse, forklarer PR- og informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot Norge.  

Firehjulsdrift
PSA har valgt å fortsette samarbeidet om firehjulsdrift med den franske spesialbedriften Dangel. Systemet, som kobles av og på med en bryter, leveres i kombinasjon med 120 og 150 hestekrefter. Disse utgavene skal være klare for levering mot slutten av året.

Dangel opplyser til YrkesBil.no at de skal bygge firehjulsdriftsystem for alle de tre merkene.

Automatgir er kun tilgjengelig i kombinasjon med den største motoren, en toliter med 180 hestekrefter, og da med PSAs nye helautomatiske EAT6-kasse. 1,6-literen med 95 hestekrefter kan leveres med den clutchløse girkassen ETG6.

Kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir er ikke tilgjengelig.

Varebilene leveres med følgende motor- og girkombinasjoner:

1.6 L BlueHDi 95 hk, 5 gir manuell 144 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 95 hk S&S, ETG6 135 g/km CO2

1.6 L BlueHDi 115 hk S&S, 6 gir manuell 133 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 120 hk S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0 L BlueHDi 150 hk S&S, 6 gir manuell 139 g/km CO2

2.0L BlueHDi 180 hk S&S, EAT6 6 gir automat 151 g/km CO2

Alle motorene tilfredsstiller Euro 6-kravene.

Sikkerhetsystemer
Ved første øyekast på bilene er det tydelig at utviklerne har lagt stor vekt på interiøret. Mens de utgående versjonene er rimelig nøkterne og litt kjedelig på interiørfronten, vekker nye Expert og Jumpy langt sterkere assosiasjoner til moderne personbiler.

7-tommers integrert berøringsskjerm, head up-display og komfortable seter hjelper selvsagt på dette inntrykket. Kvalitetsfølelsen oppleves også god, ut fra det lille vi fikk ta og trykke på brytere og andre interiør-ting. Hvordan det faktisk fungerer i bruk ute på veien må vi fortsatt vente litt for å oppleve.  

Varebilene er selvsagt proppet med ulike sikkerhets- og varslingssystemer. Selv om systemene er identiske, har de tre produsentene valgt å gi flere av systemene egne navn for å markere at det tross alt er snakk om tre ulike merkevarer.

Her er et utdrag av listen med Citroëns navn på systemene:

Coffee Break Alert: varsler at du har kjørt sammenhengende i timer.

Blind Spot Monitoring: varsler om biler i blindsonen på begge sider.

Top Rear Vision: lager et 180 graders bilde med fugleperspektiv ved rygging.

Grip Control: system for fremkommelighet. Man velger snø, offroad, sand eller ESP deaktivert.

Road Sign Reading and Speed Limit Recommendation: systemet leser veiskilt og foreslår å følge den aktuelle fartsgrensen.

Driver Attention Alert: måler vinglete kjøring og varsler om det.

Lane Departure Warning System: varsler om du krysser stiplet eller heltrukken linje når blinklys ikke er på.

Automatic main beam switching: skifter mellom kjørelys og fjernlys automatisk,

Adaptive Cruice Control: bilen følger farten til bilen foran.

Collision Risk Alert: varsler om fare for å kjøre på bilen foran.

Active Safety Brake: automatisk bremsing, aktiv i hastigheter under 30 km/t.

Verdt å ta med er også at varebilene er kollisjonstestet og godkjent for 5 stjerner i EuroNCAP.

Praktisk og komfortabelt
Av tilleggsutstyr som både er praktisk og komfortabelt, kan vi trekke frem automatisk åpning av sidedørene. Det kan være kjekt å ha om du står med hendene fulle og skal laste inn i varerommet. Så lenge du har nøkkelen i lommen er en liten fotbevegelse under hjørnet på støtfangeren bak alt som skal til, så glir skyvedøren opp eller igjen. Hvordan dette fungerer i praksis, for eksempel under norske vinterforhold, blir spennende å prøve.

En annen praktisk løsning er en åpning i skilleveggen, kalt «moduwork», for lasting av lange gjenstander. Lastelengden øker med 1,16 meter eller 0,5 m3.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer