img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Det nye sporvalget
Helt fra han satte seg i en gokart første gang som femåring har Dennis Olsen hatt ett mål for øyet – å bli Formel 1-fører. Men så dukket det plutselig opp en vel så interessant mulighet.

Først publisert i bladet BIL nummer 2-2016

Han vokste opp i en motorsportinteressert familie i Våler i Østfold, fem minutter fra Varna, en av Norges fineste gokartbaner. Allerede i 2003, året han fylte seks, tilbragte Dennis mye tid sammen med ivrige foreldre på gokartbanen. Og guttungen hadde utvilsomt talent.

Han gikk gradene, og i løpet av de neste ti årene hadde han innkassert seire i 41 prosent av de 197 løpene hadde kjørt.

Ut i verden
Allerede som tiåring hadde han fabrikkontrakt og kjørte løp i Italia med mamma eller pappa på slep. Turen gikk videre til Tyskland og USA samtidig som han vant det som kunne vinnes hjemme i Norge.

Og Dennis’ prestasjoner ble lagt merke til av flere. Her hjemme vant han den prestisjefulle kåringen Bilsporttalentet i regi av Norges Bilsportforbund med en premiepott verd 300.000 kroner i 2012.

Premien inkluderte opptak i Team Norway som er bilsportforbundets elitesatsing. Dennis har hatt stor glede av denne satsingen siden han får måle krefter mot utøvere fra andre bilsportgrener under tett oppfølging fra profesjonelle trenere.

Red Bull
I 2011 ble Dennis utvalgt av Red Bull til å delta i et utviklingsprogram i avansert simulator, og dette var et viktig grunnlag da han i 2013 fylte 16 og endelig var gammel nok til å sette seg bak rattet i en bil.

Ikke i en vanlig bil på landevei, riktignok, men i en Formel Renault 2.0 på bane i hastigheter langt over det som er tillatt på norske veier.

Debutsesongen endte med tredjeplass i den nordeuropeiske serien og tittelen som «Rookie of the Year» – årets nykommer. I 2014 kjørte han den tøffe euroserien i en tilsvarende bil og endte på andreplass etter jevnt gode plasseringer og fem pallplasser, to av dem på øverst trinn.

Høye ambisjoner
Nå var målet å ta steget opp i en større Formel-klasse, men Dennis støtte på problemet som har hindret så mange unge talenter på veien opp og frem.

Mens han de siste to årene hadde greid seg med «bare» tre millioner kroner i året, trengte han det dobbelte for å komme seg videre. Minst!

En umulig oppgave, skulle det vise seg, og dermed ble det nok en sesong i Formel Renault 2.0. Det hele startet svært bra, men en bil som aldri ble slik Dennis ønsket førte til frustrasjon og en middelmådig sesong.

Nytt spor
Dennis’ britiske manager, Harry Soden, mente 19-åringen burde sjekke ut andre muligheter. Hva med å legge Formel 1-drømmen til side og heller satse på GT-racing? Porsche har et juniorprogram som hjelper unge talenter til en profesjonell karriere. Kunne det være noe?

Frustrert over utfordringen med stadig å skaffe større sponsorinntekter, tenkte Dennis: Hvorfor ikke prøve?

Mange om beinet
Noen enkel oppgave var heller ikke dette, for Dennis var langt fra den eneste som søkte lykken hos et av verdens mest prestisjefulle sportsbilmerker.

120 unge talenter fra hele verden sendte inn sin søknad. Av disse ble åtte plukket ut til nærmere evaluering med fysiske og mentale tester.

Dennis kom gjennom det første nåløyet.

Fire av de åtte ble så plukket ut til en finale der de simulerte en løpshelg med trening, tidkjøring og løp. De måtte vise at de kunne gi riktig feedback til ingeniører og teknikere om innstilling av bil under forskjellige forhold, og de måtte håndtere media.

Lang ventetid
- Selve shootout’en skjedde på Lausitzring i Tyskland. Jeg fant meg raskt til rette i bilen, selv om jeg aldri tidligere hadde kjørt en Porsche, eller en racerbil med tak på for den saks skyld. På vått underlag var jeg raskere enn alle jeg konkurrerte mot og ble kun slått med noen tideler av Sven Müller som har vært med i Porsches Junior-program et års tid, erindrer Dennis.

Men selv om Dennis visste at kjøringen var gått bra, ante han ikke hva som skjedde videre.

- Det varte og rakk, og først halvannen måned etter testen fikk jeg vite at jeg var vinneren og ble tatt opp i Porsches Junior-program.  Det var en nervepirrende ventetid, og en stor lettelse da jeg fikk telefonen om at jeg måtte gjøre meg klar til å kjøre Porsche Carrera GT 3 Cup i Tyskland neste sesong, sier Dennis.

Fra Porsche Motorsport får han et bidrag på 150.000 euro, omtrent halvparten av det han trenger for å kjøre serien som går parallelt med DTM-mesterskaper med løp på kjente baner i flere europeiske land.

Store fremtidsmuligheter
- Kontrakten er for ett år, og i tillegg til kjøringen innbefatter den fysisk og mental trening, kursing i mediahåndtering samt en del oppdrag for Porsche. Om jeg presterer som Porsche forventer, er det store muligheter for en fremtid som fabrikkfører for Porsche.

- Av de nærmere 20 deltagerne som har vært gjennom programmet er det så vidt jeg vet bare 3-4 som ikke er profesjonelle racerførere i dag, sier Dennis som vet han må arbeide knallhardt for å komme seg videre.

Det innebærer blant annet noen timer i treningsstudio hver dag, om han da ikke er ute og løper eller står på ski. Fysisk trening er nemlig noe av det han liker best å drive med.

Forbilder
Gode eksempler på hva man kan oppnå som Porsche Junior er danske Michael Christensen som norske Harald Huysman er manager for. Han ble tatt opp i junior-programmet i 2012 og hadde kontrakt som fabrikkfører to år senere.

Eller Earl Bamber fra New Zeeland som i en alder av 24 år satt i vinnerbilen på 24-timersløpet på Le Mans i fjor.

Dennis Olsen står utvilsomt for det største gjennombruddet innen norsk baneracing på årevis – og det i en alder av bare 19 år. Om han slår ut i full blomst hos Porsche, kan han bli første nordmann på Le Mans siden Harald Huysman kjørte der på begynnelsen av 90-tallet.

Selv om vi har hatt flere nordmenn i større og dyrere serier de senere årene, er det ingen som har vunnet en så tøff konkurranse hos et av verdens mest prestisjefylte sportsbilmerker. Du kan følge Dennis gjennom debutsesongen hos Porsche her på BilNorge.no.

Fakta Porsche 911 GT3 Cup

Motor:

3800 ccm 6-sylindret boxer

Effekt:

460 hk v/8500 o/min.

Girkasse:

6-trinns sekvensiell

Bremser:

380 mm skiver på alle hjul, 6-pots calipere foran, 4-pots bak

Felger:

10.5x18 felger med senterbolt foran, 12Jx18 bak

Dekk:

Michelin racingdekk 27/65-18 foran, 31/71-18 bak

Mål:

4.545 x 1.852 x 1.269 mm (LxBxH)

Vekt:

1.175 kg

 

Terminliste Porsche Carrera Cup Deutschland

15.-17. april

Oschersleben

6.-8. mai

Hockenheim

20.-22. mai

Spielberg, Østerrike

3.-5. juni

Lausitzring

24.-26. juni

Norisring

15.-17. juli

Zandvoort, Nederland

9.-11. september

Nürburgring

14.-16. oktober

Hockenheim

Løpene i Oschersleben kjøres sammen med ADAC GT Masters, resten av løpene kjøres i forbindelse med DTM.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer