img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
KNA vil fjerne bomstasjoner
Dagens bomstasjoner bør nedlegges, ikke utbygges videre slik Vegdirektoratet foreslår. I stedet bør vi satse på veiprising basert på satellittnavigasjon (GNSS), mener KNA.

Vegdirektoratet foreslår å innføre miljødifferensierte bompenger etter hvor mye kjøretøyet forurenser. Dagens bomstasjoner skal beholdes.

– Dette er bare et halvt steg på veien mot en miljøriktig prising av bilkjøringen. Vi ønsker et satellittbasert system som vil gi større og riktigere miljøeffekt, fordi det blir mulig å prise hver kilometer du kjører, uavhengig om det er i byer eller på landeveien, sier generalsekretær Børre Skiaker (bildet) i KNA.

Et GNSS-system trenger ikke bomstasjoner. Priser og fartsgrenser kan reguleres fortløpende på alle veier etter trafikkforhold og miljøhensyn.

– Det bør ikke bli dyrere å kjøre bil totalt sett, men GNSS gir oss muligheten til å vri prisen fra kjøp til bruk. Jo mer folk bruker bilen, desto mer kan engangsavgiften reduseres, slik at folk stimuleres til å kjøpe nyere biler som forurenser mindre og er mer trafikksikre, sier han.

Bare for tunge
Grønn skattekommisjon foreslo før påske å innføre GNSS-basert veiprising for tunge kjøretøyer, mens personbiler unntas av personvernhensyn.

– Når man først vil gjøre en satsning for tunge kjøretøyer, bør man ha som mål at systemet også skal gjelde lette kjøretøyer. De bør komme i neste fase. Da kan man bruke de tunge kjøretøyene som en test på hvordan systemet fungerer og lære av det, sier Skiaker.

En rekke land har allerede innført GNSS-basert veiprising for tunge kjøretøyer, blant annet Tyskland, Belgia, Slovakia, Ungarn, Sveits, New Zealand og Russland, mens land som Frankrike, Finland og Sverige vurderer å følge etter.

Singapore skal innføre GNSS-prising for alle kjøretøyer på alle veier fra 2020. To delstater i USA tester systemet.

Et tidsspørsmål
Opplysningsrådet for Veitrafikken mener det er bare et spørsmål om tid før GNSS-prising blir innført for alle biler her i landet.

– Teknologien finnes, også løsningen for å ivareta personvernet. GNSS-prising for tunge kjøretøyer kan innføres i løpet av få år, mens en storskala bruk for alle nok ikke vil komme før om 10-15 år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

GNSS (Global Navigation Satellite System) er fellesbetegnelsen for satellittbaserte systemer for navigasjon og posisjonering, som GPS, Glonass og Galileio. Et økende antall satellitter har forbedret nøyaktigheten til GNSS betraktelig.

– Med GNSS-prising har vi ikke bruk for dagens bomstasjoner. Du vil ha en GNSS-brikke i kjøretøyet, ikke ulik dagens bombrikke. En skjerm vil kunne vise priser og fartsgrenser avhengig av hvor og når du kjører, om det er mye eller lite trafikk og hvor mye kjøretøyet ditt forurenser, sier Børre Skiaker i KNA.

Fullt mulig
Det norske selskapet Q-Free leverer bompengesystemer og annen trafikkteknologi til en lang rekke land.

– Teknisk er det ingen ting i veien for å innføre et slikt system for alle biler i Norge. Tester vi har gjort viser at GNSS-prising vil være vel så nøyaktig som det bompengesystemet vi har i dag, sier senioringeniør Ola Martin Lykkja i Q-Free.

Mange frykter at GNSS-prising vil føre oss enda lenger inn i overvåkningssamfunnet.

– Løsningen på dette problemet er at databrikken i bilen din ikke sender fra seg informasjon om hvor bilen er, men bare faktureringsinformasjon. Brikken får informasjon om hvor den er fra satellittene, mens fakturainformasjonen sendes videre via GSM-nettet. Faktureringsinformasjonen kan sendes for eksempel én gang i uka. Resten av tiden kan GSM-delen i brikken være slått av, slik at bilens posisjon ikke kan spores, sier Lykkja.

Datatilsynet mener at et GNSS-basert system for veiprising er nødt til å ha en innebygget personvernløsning hvis det skal gjelde for alle kjøretøyer.

– Hvis bilen kun sender fra seg akkumulerte tall for kjørelengde i ulike prissoner, vil det kunne gjøre GNSS spiselig for personvernmyndighetene i Norge og Europa, sier fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet.

Statens vegvesen mener Norge må vente med å ta en beslutning om GNSS-prising. Først må vi se om en kommende felles bombrikke for Europa (EETS) vil fungere i land med ulik GNSS-løsning.

Vegvesenet mener også at kostnadene til avgiftsadministrasjon blir så store at det ikke er grunnlag for å velge GNSS for tunge kjøretøy.

I sin høringsuttalelse til Grønn skattekommisjon skriver Vegvesenet at Danmark har omgjort vedtaket om å innføre GNSS-prising på grunn av kostnadene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer