Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mer demokrati i bilsporten På KNAs landsmøte i helgen ble det vedtatt å gjøre Norges Bilsportforbund mer demokratisk ved å invitere inn flere gode ressurser i styrende organer. |
||||||||||||||||
KNA representerer den internasjonale bilsportorganisasjonen FIA (Féderation Internationale de l´Automobile) i Norge og har således den internasjonale bilsportmyndigheten. Myndigheten er delegert videre til Norges Bilsportforbund (NBF), og slik vil det også fortsette, men nå med et mer demokratisk styre enn tidligere der alle organisasjoner som er involvert i motorsport får mere å si. - Norsk bilsport kan se tilbake på et av sine beste år i 2015 med en rekke sterke sportslige resultater. Bilsporten har imidlertid behov for stadig utvikling, og derfor har vi vedtatt å demokratisere NBF ved å invitere inn flere gode ressurser i styrende organer, forteller president i KNA, Finn Erik Eilertsen. I praksis betyr det at årsmøtet, som er NBFs høyeste organ, har oppnevnt følgende stemmeberettigede delegater slik:
NBF kan invitere observatører/gjester til årsmøtet, men disse har ikke stemmerett. - Det er sammen vi utvikler sporten best. Vi er opptatt av å legge til rette for både arrangører og utøvere, og håper de nye rammebetingelsene vil bidra til at ressurspersoner og andre organisasjoner engasjerer seg til beste for sporten. KNA ble stiftet i 1907 og er landets eldste bilklubb. I hele sin historie har KNA arbeidet for best mulige vilkår for norsk bilsport. De dannet Nevnden for Automobilsport i Norge i 1932, og dette ble senere til Norges Bilsportforbund. Sammen med NBF har KNA oppnådd noen viktige milepæler, som innføringen av sorte skilter i rally, slik at man kan kjøpe rallybiler avgiftsfritt, stadig lavere aldersgrenser for å begynne med bilsport, samt å skaffe midler til å bygge anlegg. - Norsk bilsport går en veldig spennende fremtid i møte både blant bredden og eliten. Vi tror denne demokratiseringsprosessen vil være bra for bilsporten i tiden fremover, avslutter Eilertsen.
|