Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ikke før er Volkswagen-konsernets dieselskandale kommet litt på avstand, så smeller det i Japan.' Denne gang handler skandalen om triksing med oppgitte forbruks- og utslippstall for de aller minste bilene, de såkalte kei-cars. Til forskjell fra VW-jukset, er det vanskelig å se at denne saken har forgreininger til Norge. Modellene som omfattes av jukset er eK Wagon og eK Space fra Mitsubishi og Nissan-variantene Dayz og Dayz Roox, alle bygd over samme tekniske lest i et fellesprosjekt mellom Mitsubishi og Nissan, men med Mitsubishi som produsent. Oppdaget av Nissan – Det var under overføringen av data fra eksisterende modell i forbindelse med utvikling av neste generasjon av bilen at Nissans ingeniører oppdaget at noe ikke stemte, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef for Nissan i Norge. På forespørsel fra Nissan innrømmet Mitsubishi, som har ansvaret for sertifisering av bilene i Japan, at de hadde brukt en annen testmetode enn den som er tillatt ved måling av luftmotstand og dekkenes rullemotstand. Salget stanset Bilene som omfattes av denne saken er alle bensindrevne. Mitsubishis i-MiEV er en kei-car som er solgt i en årrekke i Norge, men kun som elbil og derfor ikke aktuell i denne sammenheng. Ikke i Norge – Denne saken er helt forskjellig fra VWs tilfelle, men markedet er etter VWs utslippsjuks blitt svært følsomt for slike nyheter, sier analytiker Seiji Sugiura ved Tokai Tokyo Research Center til nyhetsbyrået Bloomberg. – Det er ikke første gang Mitsubishi er innblandet i skandaler, og dette er igjen alvorlig for merkets rykte, slår Sugiura fast. Japansk bilklasse Videre må ikke motorens effekt overstige 64 hk og 660 kubikk sylindervolum. Kjøp og bruk av bilene skattlegges lavere enn for større biler. Kei-cars har gått fra å være enkle og rimelige biler, til nå å være påkostede og godt utstyrte småbiler hvor produsentene bruker betydelig oppfinnsomhet for å gjøre dem attraktive. Under et besøk hos Nissan i Yokohama sist høst fikk BilNorge prøvekjøre både Dayz og Dayz Roox. Særlig høybygget Dayz Roox, som er svært populær i Japan, imponerte med kjørefleksibilitet og oversikt i den forholdsvis komplekse, japanske hverdagstrafikken.
|