Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye Toyota Proace varebil har denne uken verdenspremiere på nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham. Samtidig er to biler på lynvisitt i Norge i noen dager, for å vises frem til Toyotas norske selgerkorps. Nummer to i Europa – De første bilene vi får for salg i Norge kommer i juni. Nye Proace blir tilgjengelig i tre lengder, og de første bilene som kommer er av typen Medium, sier Hans-Petter Bakken, ansvarlig for nyttekjøretøy i Toyota Norge. Lanseringen i Norge skjer tidligere enn i de fleste andre europeiske landene. – Det er fordi kun ett land i Europa selger flere Proace enn Norge, og det er England. Det synes vi er litt morsomt. Nå er vi utålmodige etter å få den nye modellen på plass, da vi er tilnærmet sluttsolgt for utgående modell. Vi har i dag cirka seks biler igjen, sier Bakken. To utstyrsgrader Prisene er ennå ikke klare, men det som er klart er at Proace blir tilgjengelig i to utstyrsgrader, tre karosserilengder og med to akselavstander. Den korteste utgaven, Compact, er 4,6 meter lang og har en akselavstand på 2,9 meter. Det er ifølge Toyota den korteste bilen i det mellomstore varebilsegmentet hittil, og produsenten mener den setter en ny standard i segmentet. – På grunn av den smarte innpakningen, tilbyr den et fotavtrykk likt en stor kompakt varebil og en lastekapasitet lik en mellomstor varebil. Den er en fullverdig treseter, har et lasterom som er 2,1 meter langt og 1,6 meter bredt, og har et lastevolum på 4,6 kubikkmeter, sier Bakken. «Smart Cargo» I Lang-versjon som varebil har bilen samme akselavstand på 3,2 meter, men den har i tillegg et lengre overheng som gir større lasterom med økt lengde til 5,3 meter. Denne utgaven har et lasterom som er 2,8 meter langt og 1,6 meter bredt, med et totalt lasterom på 6.1 kubikkmeter. Et nytt «Smart Cargo system» kombinerer åpning av skillevegg ved å løfte frontsetet, noe som forlenger lastelengden med 1,16 meter og øker lastekapasiteten med 0,5 m3. – Bedre komfort Bakken har også prøvekjørt nye Proace, og mener komfortnivået og støynivået er kraftig forbedret fra utgående modell. – Her har det skjedd mye, og det henger nok litt sammen med at varebilen er bygget på en MPV-plattform, sier han. Snuser på firehjulsdrift Som YrkesBil skriver i april-utgaven er også Toyota Motor Europe nå i dialog med Dangel om firehjulsdrift på Proace. – Vi er klare til å produsere denne noen måneder etter at vi er i gang med Expert og Jumpy – trolig i starten av 2017. Det sa markedsdirektør Igor Verbrugghe i Dangel til YrkesBil under visningen av Expert og Jumpy i Frankrike tidligere denne måneden. Toyota Norge bekrefter at de er kjent med dialogen. – Men vi har ennå ikke blitt involvert i dette og kan derfor ikke kommentere mulighetene for firehjulsdrift på Proace i Norge på det nåværende tidspunkt, sier informasjonssjef Espen Olsen til YrkesBil. Økt bakkeklaring Sistnevnte tilpasser bilens elektroniske traction kontroll system for å forbedre fremkommeligheten under krevende forhold. AVDUKNING: Ansvarlig for nyttekjøretøy i Toyota Norge, Hans-Petter Bakken, og produktsjef Fred Banggren, avduker de første nye Proacene i Norge.
|