Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot var ganske lavmælt da de introduserte sin i-Cockpit i 2012. Men allerede den gang var det åpenbart at de la større vekt på et moderne førermiljø enn det som var vanlig i de segmentene. Et bittelite ratt med mengder av ganske forståelige kontrollknapper, et kvasi head-up display som normalt syn klarte å fange opp samtidig som man hadde øynene konsentrert om veien foran, og en midtstilt berøringsskjerm der man behandlet interne krav, som varme og ventilasjon. Det var liksom ikke tvil om at dette var en fører-sentrert oppvisning i meget større grad enn det var en unyttig demonstrasjon av alt som gikk an å få til. Generasjonsskifte For de har tatt det hele et skritt videre. Ikke så langt som vi har sett det i Fractal, Quartz eller Exalt riktignok, men langt nok til at det – på papiret i hvert fall – ser ut som de er fult på høyde med det Volvo og Audi lover oss når de viser oss sine fremskritt. Uten, virker det heldigvis som, at det er blitt så demonstrativt hi-tech at det er umulig å bruke mer enn 15 % av potensialet. Og at dersom du tross alt klarer å bruke noe av de resterende 85 prosentene, finner du ut at de nye elementene er komplett unyttige. Det vi nå har er «head-up» displayet høyt oppe på dashbordet, rett foran føreren akkurat som før. Heldigitalt Her kan du ha helt vanlig visning av fart og turtall (hvem i all verden bruker en turtallteller nå om dagen?), eller du henter opp forskjellige fører-assist innstillinger. Du kan også få opp Peugeots standard sat-nav kart, men der har du et bedre alternativ i midten. For sentral-displayet, en 8 tommers berøringsskjerm, er nå flyttet høyt opp på dashbordet og byr på masse mer enn før. Her kan du for eksempel legge inn tre forskjellige profiler som forteller om sete-innstilling, om stemningslysene inne i bilen, din duft-preferanse er også med der. Kontroll med denne skjermen skjer via lett-identifiserbare knotter, en av dem er one-touch som bringer deg rett tilbake til utgangspunktet. Det kan tyde på at flere enn vi kommenterte at det var tungvint å foreta alle innstillinger via berøringsskjermen mens man kjører. Ja, faktisk direkte trafikkfarlig! (saken fortsetter) Mer kjøreglede Nå tilføyer Peugeot at de har jobbet hardt for at dette skal bli et miljø for førere som er glad i å kjøre bil. Det betyr blant annet enda mer bøtte-type seter, en enda bedre eksos-lyd generator enn den vi fikk på 308 i fjor, og det samme lille rattet som ble innført med den opprinnelige i-Cockpiten. Men for å møte noen få innvendinger fra den gang, nemlig at noen hadde problemer med å se displayet rett frem, har den barbert 2 millimeter av toppen av rattet. Akkurat det hørtes ikke spesielt generøst ut. Jeg ville tro at for dem som hadde problemer med pupillenes høyde over havet den gang, vil ikke 2 millimeter være store trøsten. Nå hører det med til historien at denne beskrivelsen er hentet fra pressemeldinger. Det er enda noen uker til vi kan fortelle om den virker i virkeligheten også. Men vi skal snart ta en nærmere titt på den nye 3008 – det er den første modellen denne nye arbeidsplassen er montert i.
|