img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Bedre bak Peugeot-rattet
Etter fire år med Peugeot i-Cockpit, har de nå modernisert den. Men heldigvis ikke så radikalt som vi så det i Fractal-konseptbilen.

Peugeot var ganske lavmælt da de introduserte sin i-Cockpit i 2012. Men allerede den gang var det åpenbart at de la større vekt på et moderne førermiljø enn det som var vanlig i de segmentene.

Et bittelite ratt med mengder av ganske forståelige kontrollknapper, et kvasi head-up display som normalt syn klarte å fange opp samtidig som man hadde øynene konsentrert om veien foran, og en midtstilt berøringsskjerm der man behandlet interne krav, som varme og ventilasjon.

Det var liksom ikke tvil om at dette var en fører-sentrert oppvisning i meget større grad enn det var en unyttig demonstrasjon av alt som gikk an å få til.

Generasjonsskifte
Siden den gang har 2,2 millioner biler av type 208, 2008 og 308 vært utstyrt med denne oppskriften. Men nå er det slutt.

For de har tatt det hele et skritt videre. Ikke så langt som vi har sett det i Fractal, Quartz eller Exalt riktignok, men langt nok til at det – på papiret i hvert fall – ser ut som de er fult på høyde med det Volvo og Audi lover oss når de viser oss sine fremskritt. 

Uten, virker det heldigvis som, at det er blitt så demonstrativt hi-tech at det er umulig å bruke mer enn 15 % av potensialet. Og at dersom du tross alt klarer å bruke noe av de resterende 85 prosentene, finner du ut at de nye elementene er komplett unyttige.

Det vi nå har er «head-up» displayet høyt oppe på dashbordet, rett foran føreren akkurat som før.

Heldigitalt
Men nå har man droppet de kvasi-analoge instrumentene på displayet – vi er over på fulldigital visning med grafikk Peugeot har utviklet selv og med fem forskjellige høyoppløselige visningsmodi som du henter opp etter ønske.

Her kan du ha helt vanlig visning av fart og turtall (hvem i all verden bruker en turtallteller nå om dagen?), eller du henter opp forskjellige fører-assist innstillinger. Du kan også få opp Peugeots standard sat-nav kart, men der har du et bedre alternativ i midten.

For sentral-displayet, en 8 tommers berøringsskjerm, er nå flyttet høyt opp på dashbordet og byr på masse mer enn før.

Her kan du for eksempel legge inn tre forskjellige profiler som forteller om sete-innstilling, om stemningslysene inne i bilen, din duft-preferanse er også med der. 

Kontroll med denne skjermen skjer via lett-identifiserbare knotter, en av dem er one-touch som bringer deg rett tilbake til utgangspunktet.

Det kan tyde på at flere enn vi kommenterte at det var tungvint å foreta alle innstillinger via berøringsskjermen mens man kjører. Ja, faktisk direkte trafikkfarlig! 

(saken fortsetter)

Mer kjøreglede
Men denne skjermen åpner også for Tom Toms 3D sat-nav med sanntid trafikk-oppdateringer og muligheter for å trykke på bildet av en bygning for å definere målet.

Nå tilføyer Peugeot at de har jobbet hardt for at dette skal bli et miljø for førere som er glad i å kjøre bil.

Det betyr blant annet enda mer bøtte-type seter, en enda bedre eksos-lyd generator enn den vi fikk på 308 i fjor, og det samme lille rattet som ble innført med den opprinnelige i-Cockpiten.

Men for å møte noen få innvendinger fra den gang, nemlig at noen hadde problemer med å se displayet rett frem, har den barbert 2 millimeter av toppen av rattet.

Akkurat det hørtes ikke spesielt generøst ut. Jeg ville tro at for dem som hadde problemer med pupillenes høyde over havet den gang, vil ikke 2 millimeter være store trøsten.

Nå hører det med til historien at denne beskrivelsen er hentet fra pressemeldinger. Det er enda noen uker til vi kan fortelle om den virker i virkeligheten også.

Men vi skal snart ta en nærmere titt på den nye 3008 – det er den første modellen denne nye arbeidsplassen er montert i.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer