Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når man skal ekspandere, må man stadig finne nye nisjer å være representert i. For et par tiår siden var det utenkelig at luksusbilprodusenten Mercedes-Benz skulle bygge forhjulsdrevne småbiler, men i dag utgjør disse en vesentlig del av modellmiksen. En rimelig varebil var heller ingen selvfølgelighet, men i samarbeid med Renault fikk Mercedes satt sitt eget preg på Kangoo, inkludert stjerne i grillen, og døpt den om til Citan. Stort segment Igjen allierte Daimler seg med Renault-Nissan, men selv om Mercedes-modellen er basert på samme plattform som nye Nissan Navara, vil tyskerne i større grad sette sitt eget preg på denne modellen enn hva tilfellet var ved Citan. Blant annet er det sannsynlig at de vil tilby sine egne drivlinjer med 4- og 6-sylindrede diesel- og bensinmotorer, samt manuell eller automatisk girkasse. Det snakkes også om en hybrid variant for at Mercedes skal innta posisjonen som den mest avanserte pickup-produsenten. 2017-lansering? En annen indikasjon på hva vi har i vente er Alaskan Concept som Renault viste på Frankfurt-utstillingen sist høst. Den blir en søstermodell som er med på å dele utviklingskostnadene med Mercedes. Mercedes-preg Interiøret vil også bære typiske Mercedes-preg, med design og teknologi hentet fra flerbruksbilene i V-Klassen og varebilene Vito. Det kan også være aktuelt å tilby den kommende pickupen i to varianter, som en ren yrkesbil eller som en mer påkostet familiebil, avhengig av marked. Pop som toseter Et godt eksempel på dette er Amarok som har vært en suksess for Volkswagen siden lanseringen i 2010. I fjor delte den andreplass med HiLux på pickup-toppen, kun slått med noen få eksemplarer av Isuzu D-Max. Ut april leder Amarok ifølge OFV med 221 biler mot 218 Isuzu D-Max. D-Max holdt et vesentlig høyere tempo i april, men snart får Amarok en facelift, og da kan fløyta få en annen lyd igjen. Ny modellbetegnelse Mercedes lot sine designkontorer i USA og Asia komme med forslag, men det foretrukne utkastet kom fra hovedkontoret i Sindelfingen. Bilen skal bygges ved Nissans anlegg i Barcelona, Spania, samt ved en Renault-fabrikk i argentinske Cordoba. Vær trygg på at Mercedes-modellen vil skille seg fra Navara med hensyn til både design, komfort og utstyrsmuligheter.
|