Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sirkus på Spa Skriv inn «6 Hours of Spa-Francorchamps 2016» i Youtube-søkerfeltet, og du har carcrash & LM-blemmer for mange uker fremover. Denne generalprøven lover godt for oss som skal følge Le Mans. |
||||||||||||||||
De alle fleste som skal delta på Le Mans i juni, bruker 6-timersløpet på Spa som en skikkelig generalprøve foran den store styrkeprøven. Vi kan trygt slå fast at etter lørdagens løp i Belgia har alle topplagene ganske mye å gjøre frem mot Le Mans datoene. Det var bare en eneste bil i toppklassen som gikk alle seks timene forholdsvis problemfritt. Og det var selvfølgelig vinneren, Audien med startnummer 8. Slett ikke den raskeste – men hva gjorde det når ingen andre holdt ut? Det var forresten denne bilen som ble disket på Silverstone i forrige runde, så vi kan vanskelig påstå at de byr på konsistente prestasjoner her heller. Uten strøm Der røyk hybrid-systemet allerede i starten. De tre førerne kjørte runde etter runde med halvparten av den motorytelsen de skulle hatt (snaue 500 hk. mot 900 når helsa holder), men kom likevel i mål, bare to runder etter vinneren. Så må vi helt til femteplassen, fem runder etter vinneren, før vi finner den neste topp-Le Mans bilen, enda en Audi. Problem på problem Så har vi en annen av seierskandidatene på Le Mans. Toyota. Den ene mistet motoren etter fire timer. Men de kom seg på banen helt på tampen og fullførte en runde på batteriene for å få målflagget. Den andre hadde først en kollisjon, så rant det olje en periode, og så røyk elektronikken så skikkelig at motoren ble skadet. Denne ble klokket inn 73 runder etter vinneren – den foregående bare 46 runder etter. Og vi snakker om et løp som varte 160 runder! Så var det altså først en Porsche som fullførte meget hederlig uten hybrid, mens den andre, med startnummer 1, hadde girkasseproblemer, spant, og flere punkteringer på rappen. 48 runder bak vinneren. Dansk skrekkscenario Thiim fikk plassen i Aston-laget etter at danske Allan Simonsen døde i en Aston på Le Mans for tre år siden. Heldigvis gikk Thiim uskadd ut av vraket – 120 runder etter vinneren. Ford-dramatikk Men den andre, nr. 66, dro av skikkelig i høyre-kurven like etter Eau Rouge. Den hadde dårlig tid, for den hadde nettopp vært inne for å fikse en turbo. Så var det noe som løsnet bak, og bilen tok over kommandoen og leverte et skikkelig brak. Stefan Mücke fikk bare noen overfladiske sårskader fortalte de fra hospitalet etterpå. Og Ganassi-teamet har sendt ut en melding om at det virker som om årsaken var en punktering – men at dypdykk i dataene vil gi det endelige svaret. En ting er helt klart – det blir ingen ovale fri-week-ender på topplagene frem mot Le Mans nå. Den første testdagen er 3. juni. Da bør alt være klart.
|