img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
En hardcore Porsche-opplevelse
RUDSKOGEN: Det er ikke hver dag muligheten til å kjøre Porsche 911 GT3 RS på bane melder seg. Det gjorde den nå.

- Brems! Ikke gå på gassen, ikke gå på gassen, ikke gå på gassen – gass!

Jeg kunne ikke fått en bedre instruktør. Dennis Olsen kjører til vanlig i den tyske Porsche Carrera Cup (og har hatt en kjempestart på sesongen!), og kjenner denne bilen bedre enn de fleste.

- Med 500 hester på bakhjulene er det viktig å ikke gå på gassen for tidlig. Vær tålmodig, og gi på i siste del ut av svingen, instruerer Olsen.

Bak rattet sitter jeg. Etter først å ha fått en passasjeropplevelse ved siden av Dennis, er det min tur å ratte det blå beistet.

Vi tar det relativt rolig i første runde. Blir litt varm, finner bremsepunkter og turn-ins. Gå bredt i Angsten, finn rytmen i sjikanen og ikke minst flyten inn mot 90-graderen, før den lange svingen mot langstrekket.

Det er ikke lett.

Bilen logrer med halen under nedbremsing.

- Hold forhjula helt rett under bremsing, sier Dennis.

Det skal ikke mer til. Der jeg trodde jeg holdt rattet rett, var det en smule rotasjon. Det var nok til å få hele bilen ute av balanse, i hvert fall i slike hastigheter.

Så begynner det å sitte bedre. Herlighet for en maskin! Plutselig begynner jeg å føle meg i ett med bilen, som om motoren er direkte koblet til nervesystemet mitt, via ryggraden.

Og for en motor. Fire liter med eksplosiv glede, ingen turbo-hjelp eller andre former for tvangsforing av luft. Rødmerking på 8500 omdreininger.

Lyden er så smått dempet av hjelmen vi har på oss, men jeg kjenner vibrasjonene gjennom karbonsetene. Gledesvibrasjoner.

O lykke!

Jeg er ikke helt sikker på hvilken toppfart vi nådde, verken på langstrekket eller ned mot Angsten, men det var godt over 200, i hvert fall. Karbonbremsene biter med vanvittig effekt, uten at de oppleves som brutale eller vanskelig i lavere hastigheter.

Jeg begynner etter hvert å få en mestringsfølelse i GT3 RS-en. Den gjør akkurat som jeg ber om – samtidig som jeg føler at den løfter kjøringen min et hakk over normalen. Både antispinn og stabilitetskontroll er aktivert – men jeg kjenner aldri at de bryter inn.

Ifølge Dennis gjorde de nok det.

- Med alt deaktivert hadde du nok snurra en gang eller to her, sier han med et smil.

Jeg tviler ikke – i hvert fall ikke når han sier det.

- Vi tar en siste runde, sier Dennis – og jeg er ikke vond å be. Jeg kan ta to, fire, tjue runder til også, om du vil?

Jeg er småsvett i det jeg kliver ut av bilen i pit-lane, og smilet er bredt som ei låvedør.

Sekspunktsselene løsnes i et håndgrep, langt enklere enn å feste dem. Og pussig nok – jeg vet ikke om dette er slurv fra Porsche, eller over-rigide EU-regler (jeg tipper på siste) – med sekspunktsselene montert bjeller det i beltevarsleren. Den vanlige trepunktsselen må i spenna i tillegg for at den varsellyden skal stoppe.

Hjem igjen fra Rudskogen til Oslo trenger GT3 RS-en sjåfør. Jeg og en kollega fra en annen publikasjon får gleden.

Ute på landeveien får lydbildet en helt ny dimensjon. Uten hjelmen på borer lyden seg rett inn i øregangen så tinningen rister.

Turbomotorene har mye fint for seg de, men dette klarer de ikke å matche.

Jeg var redd for at den brutale RS-en skulle bli for ukomfortabel på veien, men det er den ikke. Chassiset kommer like godt til sin rett på Østfolds salige blanding av asfaltkvaliteter. Men frontleppa er lav, så asfaltkanter og skarpe fartshumper bør takles med varsomhet.

Fartsressursene i denne bilen er enorme. Mye mer enn det er mulig å få ut på disse veiene. Førerkortet er i fare allerede når man tømmer andregiret, så her gjelder det å passe seg.

Veistrekningen fra Rudskogen til Rakkestad er så tett med fotobokser at en uhemmet GT3 RS-tur kunne blitt rene paparazzi-seansen.

911 GT3 RS er altfor mye bil for norske landeveier – og foreløpig for mye bil for den stakkars tullingen bak rattet. Jeg trenger mer trening, takk! Men opplevelsen den gir er hundre prosent.

Måten den flatterer deg som fører, får deg til å føle deg spesiell, selv i fornuftige hastigheter. At den klarer å balansere tivoli-faktoren med den svære spoileren mot de egenskapene som faktisk bor i bilen, er utrolig.

På bane, på vei – Porsche 911 GT3 RS? Wow.

PS: Har du lyst å oppleve Porsche-brølet på Rudskogen? 21. mai skal det være Porsche-dag der nede. Porsche Club Norge stiller, og arrangerer kjørekurs for medlemmer, GT3 Cup Challenge skal kjøre løp – og Porsche Sports Cup Scandinavia åpner sesongen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer