Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den ser jo så tøff ut at designen alene ville være nok for å skape oppmerksomhet. Men det ligger åpenbart litt mere under denne elektriske drømmen. Man kan i hvert fall bestille den nå! Nå er det ikke gitt at den er konkret, dersom bestillingslistene er åpnet. Elon Musk har jo «forhånds-solgt» en halv million Tesla Type 3, lenger før konstruksjonen er frosset. Og Nikola Motor Company håper kanskje på noe lignende. Man ser jo allerede av navnet at man ønsker litt felles assosiasjoner. Hr. Tesla het jo Nikola til fornavn. Tunge løfter En gassdrevet turbin skal drive en generator som holder batteriene oppe. Rekkevidden skal være 2.000 km, den skal komme opp i 100 på 30 sekunder og den skal kunne ta en last på oppunder 40.000 kg. Det hele skal koste 375.000 dollar, men man regner med at driftskostnadene vil ligge på under halvparten av de ca. 60 cents/mile det koster å drifte en vanlig diesel-Klasse 8 bil i USA. LES OGSÅ: 50.000 kilometer i en el-Canter Tesla-metoden Det er vanskelig å si hvor mye som er fantasi her, men på papiret høres enkelte ideer gode ut. Som for eksempel at man bruker Meritors modul-konstruerte uavhengige opphengning, som er blitt en hyllevare for militære biler. LES OGSÅ: Asko tar i bruk elektriske lastebiler Unike egenskaper Siden man også har kunne fjerne en rekke av de tyngre komponentene fra vanlige biler, motor og transmisjon for eksempel, byr man på høyere nyttelast. Og her finnes det elbil-elektronikk som omfatter det meste, fra individuell regulering av alle hjul (Torque Vectoring) til assistent-systemer som grenser inn på det selvkjørende og med platooning-egenskaper. Uansett: vi kan vel være enige om at drømmen ser tøff ut.
|