Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mange elbilister satte i helgen revidert Oslopakke 3 i halsen. Fra 2018 er det slutt på å kjøre gratis i bomringen, rushtidsavgift innføres også for elbiler, og fra 2020 øker satsene. Riktignok blir det ikke spesielt dyrt: 10 kroner som standardsats og 20 kroner i rushtiden fra 06.30 til 09.00 om morgenen og 15 til 17 om ettermiddagen på virkedager. To år senere, fra 2020, økes satsene med ti kroner for elbiliene uten at de øker for vanlige biler. Hydrogen unntatt «Det kreves ikke inn rushtidstillegg på lørdager, søndager, helligdager/offisielle fridager og i juli måned/fellesferien). Hydrogenbiler er i denne avtalen unntatt fra betaling i bomringen.» Klarere kan det ikke sies. Og skulle du ha klart å skaffe deg en nullutslipps vare- eller lastebil på hvite skilt (over 3500 kilo og batterielektrisk eller hydrogendrevet) slipper også den unna bompengene. Avgiftsvinner – Fantastisk at det gjøres unntak for hydrogen, sier generalsekretær Kristian E. Vik i Norsk Hydrogenforum. Vik mener at det er tvingende nødvendig med gode støtteordninger for å innføre ny teknologi, og at det er helt naturlig at hydrogenbilene gis samme insentivpakke som elbilene fikk. – Dette er viktig for å ta i bruk hydrogen som bildrivstoff i årene framover, fortsetter Vik. – Veldig gledelig. Endelig kan vi komme i gang med å bygge hydrogeninfrastruktur for å dekke fremtidens behov, er kommentaren til daglig leder Ulf Hafseld i HYOP. HYOP drifter de fyllestasjonene som leverer hydrogen i dag. Insentiver som for elbiler Men den offensive hydrogensatsingen som tidlig på 2000-tallet startet med en planlagt hydrogenvei fra Stavanger via sørlandskysten til Oslo, strandet lenge før veien var ferdig utbygd. I dag er det kun fire operative hydrogenfyllestasjoner for personbiler i Norge; en i Grenland i Telemark, en på Gardermoen (flyttet fra Drammen), en i Oslo (Gaustad) og en på Lillestrøm. Stasjonen på Økern ble lagt ned i vår. Både NEL og HYOP planlegger utbygging i de største byene i landet og i korridorene mellom. Tall fra OFV viser at det i dag er 23 hydrogenbiler i Norge, 22 Hyundai ix35 Fuelcell og én Toyota Mirai. Flere produsenter vil i løper av dette tiåret lansere hydrogen/brenselcellebiler for kommersielt salg, og i likhet med bilprodusentenes elbilsatsing, kan Norge bli et testland for hydrogenbilteknologi når infrastrukturen bygges ut.
|