Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
«TCO2-mesteren» kaller italienerne sin nye toppmodell blant de tyngste bilene. Ordspillet er egentlig ikke så dumt, med tanke på hva som virkelig teller i transportbransjen om dagen: lave eierskapskostnader og lave utslipp. Iveco hevder nye Stralis er «en mester både når det gjelder Total Cost of Ownership og CO2-utslipp». Ny gassmotor Den nye 9-liters LNG / CNG naturgass-motoren har 400 hk og dreiemoment på 1.700 Nm. Iveco mener at gassversjonen «representerer et skikkelig gjennombrudd når det gjelder gassdrevne lastebiler». – Stralis NP er den første og eneste gassdrevne lastebilen som har demonstrert at den kan være lønnsom innenfor langtransport. Vi åpner nå nye grenser innenfor bærekraftig transport, og vi vil gjøre det i partnerskap med våre kunder, sier toppsjef Pierre Lahutte i Iveco. Energistyring De nye motorene er designet for å kunne redusere friksjonen, og en ny tomgang-funksjon slår av motoren automatisk ved parkering etter en periode som kan forhåndsinnstilles. Smart tilbehør skal forhindre energitap når det ikke er i bruk. Her gjelder det kompressoren og luftbehandlingsenheten, dynamo med energigjenvinning og intelligent batteristyring, samt servostyrings-pumpe med variabel oljeflyt. «Smart EGR» er en løsning som arbeider i kombinasjon med Ivecos patenterte HI-SCR etterbehandlingssystem for å optimere forbrenningen. Systemet har en beskjeden resirkulering av eksosen (8%) for å få en tidligere start på drivstoffinnsprøytningen. Resultatet skal ifølge produsenten være bedre drivstofføkonomi, samtidig som det opprettholdes en NOx-omdanning på 97% ved hjelp av HI-SCR-systemet. «HI-CRUISE» er et GPS-styrt cruisekontroll-system, basert på moderne kart-teknologi som sammenligner den geografiske lokaliseringen med veiens topografi og velger i henhold til dette forutseende strategier for akselerasjon, hastighetsreduksjon og girskift. Systemet er kjent fra flere av Ivecos konkurrenter. Nye «Triple A» eco-dekk fra Michelin minimerer rullemotstanden, noe som i gjennomsnitt skal gi en drivstoffbesparelse på inntil 1,5%. Ny generasjon girkasse En helt ny bakaksel med enkeltreduksjon skal på sin side forbedre girforholdene, gi lavere friksjon og optimere drivstofforbruket. Stralis er utstyrt med en ny generasjon av den kjente 12-trinns HI-TRONIX automatiserte girkassen, utviklet i samarbeid med ZF. Her skal girskift skje 10% raskere, kassen er designet for å vare i nesten dobbelt så mange girskift som den foregående generasjonen, med en forbedret levetid på inntil 1,6 millioner km, og et lydnivå som er redusert med 6db. Gjennom det nye systemet «TCO2 Live» tilbys en serie moduloppbygde tjenester som inkluderer en ny generasjon serviceytelser og utvider flåtestyringen og tradisjonelle ettermarkedstjenester. Fornyede fabrikker Begge fabrikkene er blitt fullstendig fornyet og reorganisert for å sikre at de kan operere innenfor det høyeste nivået i World Class Manufacturing, ifølge Iveco.
|