img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Panamera den andre
Panamera ble en helt ny biltype for Porsche, men bortsett fra at den endret vår oppfatning av hva Porsche er, eller hva Porsche «skal» være, er det vel vanskelig å kalle den en suksess.

Jeg vet ikke hvor mange Panamera som er solgt, og til hvilken pris, siden den ble lansert i 2009. 125.000 eksemplarer ble nevnt – det er ikke mange. 

Men ordet «Courage» ble brukt veldig ofte i Berlin i går, da Porsche presenterte andre generasjon av luksuslimoen sin. Courage – mot – i den forstand at det kreves mot for å sette i gang med noe helt nytt, som snur opp ned på vante forestillinger.

Persona non grata
Og det kan man trygt si at Panamera gjorde – nesten enda mer enn Cayenne. Men det litt tragiske elementet oppi denne historien om mot og disruptiv tenking, er at det står en mann i sentrum: Wendelin Wiedeking.

Mannen som reddet Porsche, som gjorde dem til verdens mest lønnsomme bilprodusent. Han var også mannen som hadde mot til å sette i gang med Panamera. Som alle som beskyttet Porsches «sjel» protesterte vilt imot, men som nesten alle i ettertid ser var et smart grep.

Men prøv å snakke om Wiedeking i Porsche-sammenheng i dag!

Panamera ble introdusert med masse intern begeistring – og sjefen i front – i Shanghai, april 2009. To måneder etter hadde han fått sparken – han hadde vært så frekk at han hadde prøvd å kuppe hele VW-gruppen. I dag er han en komplett ikke-person i sammenhengen!

Nye koster
Men en av dem som tar vare på Panamera-arven i dag er dr. Gernot Döllner. Etter å ha ledet frem 918, som prosjektsjef for den, overtok han rollen som prosjektsjef for den nye Panamera, en rolle han sitter med i hele bilens levetid.

Og den inkluderer flere modeller enn den ene som den gamle representerer. (Jeg ble minnet om at det faktisk var to modeller, kort og lang akselavstand, men skitt’au – jeg sier en modell).

(saken fortsetter)

Uten at han ville si hva som skal komme, protesterte han ikke vilt verken for forslag om taket av eller om noe shooting brake-aktig

Og bekreftet at han hadde vært sterkt inne i bildet da de viste Sport Turismo konseptet i Frankfurt 2013. «Jo, den var et klart element i arbeidet mot denne nye bilen, og ja – den nye plattformen er 100 % Porsche, selv om den selvfølgelig skal tas i bruk av andre modeller i konsernet».

Mer komfort
Han kunne fortelle at det de først og fremst hadde gått etter, var komfort. «Alt det andre som er Porsche, er jo selvsagt», og han kalte den nye bilen en «modell midt i segmentet».

Den mangler altså noen av de mykeste elementene, men var ikke lenger så 100 % performance-orientert som den forrige var.

Han snakket om Panamera som en – i overraskende grad – allbruksbil. «Vi ser den på baner i helgene, men til supermarkedet på hverdagene».

Han fortalte om en modell med utrolig høy kilometerstand, «disse bilene blir virkelig brukt» og en gjennomsnittsalder på kundene på 53 år «i Europa, men vi ser egentlig ikke på alder, og vi gjør ingen stor innsats for å forsøke og nå et yngre publikum». 

Sexy
Jobben før Panamera hadde vært å prosjekt-sjefe ferdig 918 Spyder, men på mitt forslag om at det kanskje var litt mer sexy, ble han dirkete indignert.

(saken fortsetter)

«Hvis ikke det er sexy å få frem en bil som setter runderekord på Ringen, og dagen etterpå, med de samme dekkene, de samme spesifikasjonene, kan ta mor og barn til barnehagen, i full komfort – da vet ikke du hva sexy er!»

Samling med Michael Mauer også, som vi har kjent siden han lanserte sin SL på en Torino-utstilling på 1900-tallet, og senere ble SAAB-trollmann – helt til selv ikke han greide å trylle lenger, og vi etterpå har fulgt hos Porsche.

Tradisjon
Erketradisjonell i den forstand at man skal entre en Porsche fra venstre side av rattet, og ikke forsøk å flytte nøkkel eller startknapp derfra, og en Porsche skal ikke ha noen grill, «og interiøret skal i hvert fall ha turtelleren, stor, i midten, så får resten bli skjermer …» og han snakket så varmt for den nye Panameraen, at jeg begynner å lure på om jeg kanskje liker den.

Den gamle så jeg på som et nesten ubrukt såpestykke, i gørrkjedelig Auditradisjon – ikke en linje som antydet litt liv, noe som var litt rampete.

Det var førsteinntrykket mitt av den nye også, men så begynte han å vise meg de skarpe linjene på panseret, de optiske triksene som kuttet overhenget foran og bak, den heltrukne lysstripen der bak, den store bakruta og linjene ned mot bakskjermen, men spesielt hvordan takfasongen hadde fått hele kupeen til å «sitte» tyngre ned på bakakselen, «skikkelig Grand Turismo preg» sa han- og jeg måtte gi ham rett, og jeg begynner å lure på om det kanskje kan ende med at jeg liker den.

Lettere
Den er i hvert fall ikke så tung og massiv som den gamle, og interiøret er tiltrekkende, selv om jeg syns et så stort volum så tydelig delt opp i fire individuelle sitteplasser begynner å bli ganske 1930-årene. 

Men dette skal jeg, dersom noen gidder høre etter, fortelle mer om når jeg en gang, ca. juletider, får kjørt en over lenger avstand.

Bilen ble presentert i et gammelt industrilokale i Berlin av den type det bedre klubb-borgerskapet nærmer seg med litt pirrende spenning – med en forsiktig følelse av eventyr.

Showtime
Det startet med et lys- & danseshow som ikke har vært gjort dårligere siden BMW presenterte sitt Next 100 Years show for noen måneder siden.

Heldigvis varte Porsches bare i 10 minutter, der BMW brukte en time. Så kom Porsche-sjefen opp, og i stedet for å si hvordan det sto til akkurat nå, og at de hadde heldigvis sluppet unna altfor mye pepper ved Volkswagen-gruppens generalforsamling for en uke siden, fortalte han hvilke motorer den nye bilen skulle få.

Deretter kom Michael Mauer opp, og han kunne kanskje ha sagt noe om hvordan det var å ha blitt designoverhodet for hele VW-Gruppen, pluss å ha ansvar for Porsches design. I stedet forsøkte han å fortelle forsamlingen om utfordringen ved å gjøre den nye Panamera enda mer Panamera.

Jeg er glad jeg fikk dem på tomannshånd etterpå. Og spesielt vår gamle Gøteborg/SAAB-venn Mauer er verdt en egen omtale med tiden.

Kollega Ringen har allerede gitt dere litt mål og vekt og ikke minst priser. Bestillinger noteres nå, og ikke regn med mer en noenogtredve biler i år. 100, kanskje, neste år. Og fremdeles bare Apple på dashbordet, Android langt ut i 2017.

Se video og stort bildegalleri av nye Panamera her

PS!
Da det hele var ferdig og alle løp rundt med sine små video-opptakere, låt det en slags musikk ut fra høyttalere bestyrt av DJ Eliana. Siden det har vært gjort en del ut av det faktum at jeg nå er oppgradert til versjon 7.5 (den kom fra geniale Maren – hun jobber faktisk hos Porsche), kan jeg fortelle at Eliana ikke en gang var født den gangen Porsches event-sted het Die Halle og jeg hørte Kraftwerk der første gang.

Ikke langt unna drev Magne Furuholmen sitt Aparatjik-prosjekt. Erlend Øye hørte jeg i nærheten, Kakkamaddafakka og Senera Maneesh med søskenparet Nicolaysen, er fenomener jeg forbinder med Berlin-scener, og nå dukker folk som Natt og Dags fantastiske musikkskribent Karima Furuseth opp i området for å DJ’eie litt i Berlin fremover.

Poenget mitt er at de som stilte opp i «Motorwerk» - som dette etterhånden sosietetsstedet heter nå - og tror at livet bare dreier seg om bil, de har gått glipp av ganske mye. Det var i hvert fall DJ Eliana og jeg enige om uttpå kvelden – selv om hun selv ikke hadde rukket å oppleve Die Halle.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer