Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Prost mot Senna igjen Det er nesten som å lese Grand Prix reportasjer fra 1990. Men i stedet for at Senna kjørte Prost av banen som på Suzuka, var det denne gangen Prost som vant hårfint over Senna. |
||||||||||||||||
Vi er selvfølgelig i Formel e. Og vi er selvfølgelig ved sesongens avslutning – de to siste løpene i London sist helg. Formel e har en kalender omtrent som et japansk forretningsår. Det verken slutter eller begynner ved nyttår, men avsluttes altså midt på vår sommer. Slik at det var den andre sesongen med den stadig voksende racing-formelen som ble avsluttet nå. Og nettopp det at Renault-kjørende Nico Prost vant den første dagen i London, med et par sekunder over Bruno Senna i det India-baserte Mahindra-teamet, gjorde oppkjøringen spesielt spennende. Helt åpent Men kampen om førermesterskapet var enda mer spennende. Det var Sebastien Buemi og Lucas di Grassi (henholdsvis Renault og Abt Audi) som sloss om den tittelen, med Buemi ett poeng etter di Grassi da London dro i gang. Buemi fikk imidlertid pole den andre dagen, dermed var de to like på poeng foran det siste løpet. Sekundstrid Begge gjorde alt de kunne, det ble ganske hårreisende, men i nest siste runde satte Seb absolutt alle kluter til og ble verdensmester for første gang – etter en nesten-seier i fjor. Total triumf for Renault og mannskapet deres altså. Kina på banen Faraday har allerede begynt å jobbe med Dragon-teamet om tekniske løsninger – blant annet en ny, smart, simuleringsmodell som vil modellere drivlinjen mer etter banene. Men det er til 2018/19-sesongen det store skrittet skal tas, med et helt nytt chassis, stappfull av Faraday teknologi. Den tredje sesongen skal forresten plugges i gang den 9. oktober, i Hong Kong. Det blir til sammen 14 runder, og FIA lover oss fire nye arrangør-byer. Brussel og Marrakech er to av dem – de to andre er TBA – skal vi få vite om senere. Hvorfor i all verden kan ikke en av dem bli Oslo?
|