Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er mye morsomt ved Camaro – bilen som ble designet i hui og hast for å møte Fords nye Mustang. Noe av det morsomste er historien om navnet. Bilen ble utviklet med kodebetegnelsen Panther. Det var heldigvis aldri snakk om at det skulle brukes på produksjonsmodellen. Faktum er at da Chevrolet-sjefen, Peter Estes, hadde invitert til lanseringsparty (inkl. GMs første, ever telekonferanse) var alle blitt æresmedlemmer av «The Society for the Elimination of Panthers from the Automotive World» og dette, sa han, «skal være Gruppens første og siste møte» Navnespinn Men da en av GMs toppfolk ble spurt om «hvorfor Camaro» da de fikk høre det, svarte en av hans toppfolk, grav alvorlig: «Camaroer er noen små, ondskapsfulle dyr som eter villhester (mustanger)». Det tok mange år før GM forsøkte seg på neste forklaring. «Vi satte opp en lang liste over mulige navn. Alle begynte på C. 2000 navn hadde vi til slutt. Det var Camaro som ble vinneren. Vi fant navnet i et gammelt fransk-engelsk leksikon og det viser seg at Camaro betyr venn, kompis eller kammerat». Det varte en stund før også den forklaringen ble plukket ned, noen konkurrenter hadde nemlig funnet ut camaro både kan bety «en liten, rekeaktig skapning» eller er et uttrykk for «slapp blære». Det hele endte – mange år senere, med at noen som hadde vært med fra starten tilsto at navnet var konstruert, men alle syntes det hørtes ganske kult ut. Kult nok til at navnet har vart i femti år, og har en bedre klang en noensinne. Muskelbiler Den neste generasjonen ble ganske utspedd, spesielt var det merkbart at det var ikke særlig mye Zzzzing tilbake i Z28 – som den het da. Men litt mer moderne konstruksjon, lavere tyngdepunkt, chassis som kunne stave kjøreglede og et karosseri med tydelig europeisk inspirasjon, gjorde den til en bestselger. 282.571 biler i 1979 – det tallet er aldri slått. Tredje generasjon varte til 1992, og det nye chassiset gjorde igjen at bilen fikk skikkelige bane-tendenser. Allerede i 1982 fikk Z28 antydninger til underbody aero – med andre ord, litt sug mot underlaget når det gikk virkelig fort. Det var også i denne perioden den første hatch-Camaroen kom. I fjerde generasjon, 1993-2002, begynte også kreftene å komme tilbake, med LS1-V8 motoren som gjorde at både Z28 og SS begynte å smake av gode gamle dager. Litt mer dramatisk styling gjorde også sitt. (saken fortsetter) Lang pause Jeg husker godt at jeg hadde vel omtrent ikke noe å utsette på en kompressormatet ZL1 med nesten 600 hester som jeg gjorde litt kontinent-tur med i 2013. Det var fremdeles begrenset med assistentsystemer, bremsene var ikke vanvittig bra og det var fremdeles muntre uregelmessigheter i den avdelingen hvis oppgave det var å holde hjulene på jorden. Dette var femte generasjon, og jeg skjønte godt at den gruset Mustang i alle de fem årene den levde. Jubilant Men jubileet feires selvfølgelig med en spesialmodell med striper og teip, med sine egne 20 tommere og en lett forandret grill som forteller at dette er et bursdagsbarn. Men det har ikke skjedd noe, hverken under panseret eller mellom dørene En sticker-special er imidlertid ikke det eneste som markerer jubileet. I midten av august er det klart for den virkelige feiringen. Party Det blir en rekke rundturer på fabrikken – den første begynner syv på morgenen – dette er for entusiaster, og hver omvisning varer 45 minutter. Blant de som er til stede fra vertskapet vil du finne Al Oppenheiser – vel respektert teknisk sjef for Camaro-linjen. Dagen etter, den 19. august, har vi en Camaros and Coffee ved parkeringsplassen til Joe Louis Arena i Downtown Detroit. Der starter det halv åtte på dagen og uttpå dagen vil noen av 50-års-spessial lede en jubileums kavalkade bort til Woodward Avenue der den tradisjonelle Drive finner sted dagen etter. Selvfølgelig blir det noen norske deltakere der – og gamle Camaroer drypper heldigvis fortsatt inn til landet. I fjor kom det 38 av dem, året før 44.
|