img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
89 bilder i galleri
50 år med Camaro
Chevrolet Camaro startet femtiårs-feiringen som offisiell pace car ved årets Indy 500. Spesial-modell og mange andre aktiviteter venter.

Det er mye morsomt ved Camaro – bilen som ble designet i hui og hast for å møte Fords nye Mustang. Noe av det morsomste er historien om navnet.

Bilen ble utviklet med kodebetegnelsen Panther. Det var heldigvis aldri snakk om at det skulle brukes på produksjonsmodellen.

Faktum er at da Chevrolet-sjefen, Peter Estes, hadde invitert til lanseringsparty (inkl. GMs første, ever telekonferanse) var alle blitt æresmedlemmer av «The Society for the Elimination of Panthers from the Automotive World» og dette, sa han, «skal være Gruppens første og siste møte»

Navnespinn
Hvorpå han bekreftet at barnet skulle hete noe på C – som de andre skikkelige Chevroletene.

Men da en av GMs toppfolk ble spurt om «hvorfor Camaro» da de fikk høre det, svarte en av hans toppfolk, grav alvorlig: «Camaroer er noen små, ondskapsfulle dyr som eter villhester (mustanger)».

Det tok mange år før GM forsøkte seg på neste forklaring. «Vi satte opp en lang liste over mulige navn. Alle begynte på C. 2000 navn hadde vi til slutt. Det var Camaro som ble vinneren. Vi fant navnet i et gammelt fransk-engelsk leksikon og det viser seg at Camaro betyr venn, kompis eller kammerat».

Det varte en stund før også den forklaringen ble plukket ned, noen konkurrenter hadde nemlig funnet ut camaro både kan bety «en liten, rekeaktig skapning» eller er et uttrykk for «slapp blære».

Det hele endte – mange år senere, med at noen som hadde vært med fra starten tilsto at navnet var konstruert, men alle syntes det hørtes ganske kult ut.

Kult nok til at navnet har vart i femti år, og har en bedre klang en noensinne.

Muskelbiler
Første generasjon varte bare et par år, 1967 til 1969 og ble født rett inn i Chevrolets muskel-periode. Det var da Z/28 dukket opp. Motorene bød på alt fra 140 til 375 hestekrefter – det var faktisk ikke før femte generasjon du kunne få noe som var kraftigere.

Den neste generasjonen ble ganske utspedd, spesielt var det merkbart at det var ikke særlig mye Zzzzing tilbake i Z28 – som den het da. Men litt mer moderne konstruksjon, lavere tyngdepunkt, chassis som kunne stave kjøreglede og et karosseri med tydelig europeisk inspirasjon, gjorde den til en bestselger. 282.571 biler i 1979 – det tallet er aldri slått.

Tredje generasjon varte til 1992, og det nye chassiset gjorde igjen at bilen fikk skikkelige bane-tendenser. Allerede i 1982 fikk Z28 antydninger til underbody aero – med andre ord, litt sug mot underlaget når det gikk virkelig fort. Det var også i denne perioden den første hatch-Camaroen kom.

I fjerde generasjon, 1993-2002, begynte også kreftene å komme tilbake, med LS1-V8 motoren som gjorde at både Z28 og SS begynte å smake av gode gamle dager. Litt mer dramatisk styling gjorde også sitt.

(saken fortsetter)

Lang pause
Av en eller annen grunn gjorde Generalen et skikkelig Camaro-opphold nå. Etter 2002 måtte vi vente helt til 2010 før denne politisk ukorrekte skapningen kom på banen igjen.

Jeg husker godt at jeg hadde vel omtrent ikke noe å utsette på en kompressormatet ZL1 med nesten 600 hester som jeg gjorde litt kontinent-tur med i 2013.

Det var fremdeles begrenset med assistentsystemer, bremsene var ikke vanvittig bra og det var fremdeles muntre uregelmessigheter i den avdelingen hvis oppgave det var å holde hjulene på jorden.

Dette var femte generasjon, og jeg skjønte godt at den gruset Mustang i alle de fem årene den levde. 

Jubilant
Og nå har vi altså noe som ble født for 50 år siden, men bare har levd i 43 av dem, som nå er oppe i sjette generasjon. Vi er i ferd med å oppleve nye 1LE og ZL1 modeller, med skikkelige bane-tendenser, og med en 640-hesters, 6,2-liters V8-motor koblet til en 10 trinns automat og alt du aldri kommer til å trenge av assistent-systemer.

Men jubileet feires selvfølgelig med en spesialmodell med striper og teip, med sine egne 20 tommere og en lett forandret grill som forteller at dette er et bursdagsbarn. Men det har ikke skjedd noe, hverken under panseret eller mellom dørene

En sticker-special er imidlertid ikke det eneste som markerer jubileet. I midten av august er det klart for den virkelige feiringen.

Party
Den 18. er det fest ved, og besøk på, Lansing fabrikken, der bilen blir bygd. En Camaro-only parkering vil ha plass til 500 biler.

Det blir en rekke rundturer på fabrikken – den første begynner syv på morgenen – dette er for entusiaster, og hver omvisning varer 45 minutter.  Blant de som er til stede fra vertskapet vil du finne Al Oppenheiser – vel respektert teknisk sjef for Camaro-linjen.

Dagen etter, den 19. august, har vi en Camaros and Coffee ved parkeringsplassen til Joe Louis Arena i Downtown Detroit. Der starter det halv åtte på dagen og uttpå dagen vil noen av 50-års-spessial lede en jubileums kavalkade bort til Woodward Avenue der den tradisjonelle Drive finner sted dagen etter.

Selvfølgelig blir det noen norske deltakere der – og gamle Camaroer drypper heldigvis fortsatt inn til landet. I fjor kom det 38 av dem, året før 44.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer