img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
112 bilder i galleri
Museum mens du venter på fergen
Jommen fant vi ikke et bilmuseum på Tysklands største øy også. En Volga vi aldri har sett før var bare en av overraskelsene der.

Sist jeg reiste nordover fra Sassnitz trodde jeg at jeg skulle ende i fengsel. 

Vi er i midten av 80-tallet, Øst-Tyskland utmerker seg fremdeles ikke med noe særlig sjarmerende trafikkpoliti. Men jeg trodde jeg var klar, siden jeg hadde klart å unngå alle fellene langs motorvei-korridoren fra Berlin og oppover.

Feil.

Det viste seg at de hadde klokket meg ut av Berlin, og inn på Rügen, eller der motorveien stoppet. Så ved pass- og billettkontrollen til fergen, fikk jeg beskjed om at jeg hadde hatt et snitt langt over tillatt.

Jeg ville bli holdt tilbake en del timer, fikk en fartsbot og mistet en ferge så jeg måtte kjøpe en ny billett.

Problemet var bare et visum som gikk ut ved midnatt, og den neste fergen gikk først langt utpå natta. Også øst-tyske funksjonærer lot seg rundsnakke ved hjelp av en seddel eller to som ikke var erklært i visum-dokumentene, så det ordnet seg, men på hekta.

Langdrygt
La det også være sagt, at jeg tror det kommer til å ta 30 år før jeg tar den forbindelsen igjen.

Ombordsjekkingen er primitiv, du må møte minst en time før. Fergen er primitiv og har servering som bare er åpent et par av de mer enn fire timene turen tar. Det tar tid før du kommer av, for tro ikke at dette er en rett-igjennom bilferge.

Og når du endelig er kommet til Trelleborg, tar det minst tre kvarter før du er i Helsingborg – det vil si kjente kanter igjen.

For alternativet hadde vært å bruke tre ekstra timer, eller no’ sånt, og dra opp til Puttgarten, kjøre rett om bord på flere-ganger-i-timen, rett-igjennom-fergen til Rødby med et godt måltid som varer akkurat de tre kvarterene turen tar, fise opp gjennom Danmark til Helsingør, og så en kaffe og et wienerbrød, før vi er på ruta igjen.

Hadde jeg valgt den, hadde jeg spart noen timer, noen hundre kroner og hatt det mye bedre.

Jeg mener – hvem velger bølger når man kan ha asfalt? 

Men en oppside var det. 

Fornøyelse
På vei oppover Rügen, som er en ganske utrolig stor øy, passerte vi først et av de virkelig store Østersjø badestedene (Du tror dem ikke før du har vært der - snakk om Keiserlig prakt). I Binz.

Så oppdaget jeg et enormt KdF anlegg like ved en liten by som het Prora.

KdF?

Kraft durch Freude – det var også navnet på Bobla før krigen, KdF-Wagen.

KdF var nazistenes organisasjon som skulle organisere borgernes Ferie- og Fritidsinnsatser. Et kjempeanlegg, som fremdeles ligger der og sikkert ble benyttet til det samme formålet av etterkrigs-kommunistene, skulle sikre noen tyskere KdF der i varme sommermåneder.

Og for det tredje så jeg et skilt til et Eisenbahn & Tehnik Museum – også ved Prora.

Det startet bra – man måtte gjennom en gammel Berlin-trikk for å få kjøpt billett.

Og vel innenfor dørene var det åpenbart at jeg igjen ville få dårlig tid til fergen – selv om sjansene for å bli holdt igjen av politiet var mindre denne gangen.

Stinn brakke
Tog og tunge biler som hadde vært brukt i anti-brann-arbeid dominerte i starten. Så dukket det opp noen andre, sivile, lastebiler – og så hadde vi et kjempegulv med biler.

Øst-tyske selvfølgelig, men også vest-europeiske og innslag av før- og etterkrigs amerikanere. For ikke å snakke om russerne. 

En gammel Volga, eller en ZIS eller ZIM er greit nok – jeg er faktisk veldig glad i slike biler – de var nærmere vårt norske gatebilde enn bruktimporterte, slitne Triumpher fra California.

Men den som virkelig tok kaka var en Volga 3111 fra 2001. På den tiden ble de bygd hos GAZ i Gorki, og man var på ivrig jakt etter nye modeller som kunne konkurrere med de importerte.

Denne modellen var en av dem. Den ble sågar forsøkt eksportert til Europa under slagordet «En Jaguar til Golf-pris». Ingen forhandlere bet på, og fra 2000 til 2002 ble det ikke fremstilt flere enn 415 slike.

2,5-liters motor, 136 hk, 4,9 meter lang. Og akkurat denne bilen kom kjørende fra Russland i 2008 og ble etterlatt i Tyskland, der museet «vårt» er pleiehjem for den.

Nytt liv
La det også være nevnt at i 2010 trillet den siste personbilen av båndet i Gorki, en Volga Silber – utviklet sammen med Chrysler, men fra 2012 har GAZ igjen bygget biler. Yeti og Jetta, på oppdrag fra VW.

Du finner for eksempel en liten, men spennende del av Volvo-historien der også. DDR trengte prestisjebiler for toppene sine, men kunne selvfølgelig ikke går til naboen eller noen andre NATO-land. 

Løsningen ble den lange 264 som ble spesialbygget for kommunist-koryfeene hos Bertone. Jeg tror ikke Volvo-museet i Gøteborg har noe tilsvarende eksemplar.

10.000 kvadratmeter er ganske mye når fergen skal gå snart, og spesielt når jeg ennå ikke har fått sett på de virkelig store lokomotivene.

Vi får nøye oss med disse bildene, så får jeg heller stikke innom en annen gang igjen.

Men ferga til eller fra Sassnitz kommer jeg ikke til å besøke igjen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer