Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I tillegg til den årlige kvalitetsundersøkelsen har J.D. Power også en årlig undersøkelse som dreier seg om «Automotive Performance, Execution and Layout» forkortet til APEAL. Årets var den 21. i rekken. I undersøkelsen gir 80.000 kjøpere av nye biler sin tilbakemelding om hvordan de oppfatter bilen innenfor 77 punkter, med alt fra ytelser og egenskaper, til infotainment, komfort og sikkerhet. Svarene gir grunnlag for en APEAL poengskala der maksimal score er 1000 poeng. Årets undersøkelse viser tydelig at førerassistanse-systemer kan gi meget positive utslag på poengskalaen. Den viser også at nye biler med utstyr som blindsone-monitor og automatisk nødbrems scorer vesentlig høyere enn tilsvarende biler uten slikt utstyr. Stadig bedre Av eierne som har en bil med over gjennomsnittlig APEAL-score og samtidig ikke oppdager feil ved bilen de første 90 dagene, sier 90 % at de definitivt vil anbefale bilen til andre. I kontrast; av eiere som har en bil med APEAL under middels (800 eller lavere), vil bare 64 % anbefale den videre, selv om de ikke opplever problemer de tre første månedene. Opplever de i tillegg problemer i perioden, synker anbefalingsraten til 49 %. Tysk topp og bunn Best av merkene J.D. Power betrakter som non-premium er Volkswagen foran Mini og Kia. Helt i bunnen av skalaen finner vi Smart, Fiat og Jeep, men også Mitsubishi, Mazda, Nissan og Subaru er under snittgrensen for non-premium på 794 poeng (snitt for alle er 801). Biltypene er delt inn i et «Car Segment» og et «SUV, MPV, Van, Pickup Segment» med til sammen 25 undergrupper. General Motors med sine merker topper seks kategorier, Hyundai/Kia fem, BMW fire, VW-gruppen fire (ingen VW, men 1 Audi og 3 Porsche), Nissan to og Toyota to hver. Du kan se detaljerte resultater ved å klikke på grafene i galleriet.
|