img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Statistikk som entertainment
BOKOMTALE: Jeg tror aldri jeg før har lest en statistikksamling som jeg ville lest en cliffhanger av en krimbok. Nå har jeg funnet en slik bok – og, helt utrolig, den dreier seg om Formel 1.

Noe av det minst festlige jeg vet om er sportsreportere med en så uendelig tilgang på dørgende kjedelig statistikk at de ikke behøver å finne på noe selv.

«Dette er faktisk bare 7. gangen siden 1926 at Bråsane Idrettslag har tapt sin 8. bortekamp i sesongen», eller «Kyrre Foten har bare hatt en smash med keiva før. Det var i Uka Lumpur i 1979».

Du ser dem for deg med sine dataskjermer der den type ikke-veldig-fun facts raser forbi og gjør kommentatorjobben til ren høytlesning.

Og så dukker bilsportens virkelig store statistikkguru opp med langt over 400 sider super-statistikk. Om Formel 1. Omtrent det mest spennende tema jeg vet om, etter blåskjell.

Bare at her har han forlatt sine «raskeste rundetider», eller «i fjor vant...» og satt alle disse faktaene sammen på en helt ny måte.

Det blir jo helt sprøtt til slutt, men ikke mindre fascinerende av den grunn.

Når endte 14 forskjellige bilmerker på de 14 første plassene i et løp?

Hvilke ni forskjellige førere vant ni påfølgende løp?

Hvilke syv forskjellige førere vant de syv første løpene en sesong?

Hvilke verdensmestre har hatt de færreste seirene?

Hvilke førere har måttet bryte oftest på hjemmebane?

Og så videre. Mer enn 1000slike punkter har han satt opp, og gir oss alle svarene. 

Du tror det blir som å telle sauer for å sove? Jeg kan forsikre – dette blir fullstendig surrealistisk fascinerende.

David Hayhoe heter mannen bak “Formula 1, The Knowledge”. En fyr som vet hva han driver med. Han har kjørt statistikkene i de årlige Autocourse siden starten, og har gitt ut en rekke «standard» datasamlinger.

Grand Prix Data Book ble fort standardverket for alle som trengte referanser fra denne delen av bilsporten.

Men nå har han altså snudd det hele på hodet og satt det i sammenhenger du ikke skulle tro var mulig.

Ekstremt nyttig er det også at han har samlet alle regelendringer i Formel 1 opp gjennom årene, og han gir en glimrende oversikt over hvordan kvalifiseringsprosedyrene er forandret.

Litt prosa er det også plass til.

Litt om Jackie Stewarts forhold til tallet 11, for eksempel. Han ble født den 11. (et eller annet), 11 år før F1 Verdensmesterskapet startet. Han ble den 11. personen på VM-listen, og den sikret han da han vant sin 11. Grand Prix seier (Monza 1969).

Men nå kunne i Stewart velge hvilket nummer de skulle ha på bilen. Det kan de nå, og Lewis Hamilton valgte nr. 44 («av private grunner»). Men hør hva Hayhoe har funnet:

44 er nøyaktig det dobbelte av det nummeret han hadde på bilen første år han ble verdensmester.

44 er forvalgkoden når du ringer til England fra utlandet.

Barak Obama er den 44. amerikanske presidenten og deres fellesnevnere er at begge er den første vinner i sine valgte profesjoner med afro-bakgrunn, posisjonen oppnådde de ved to dager mellomrom i 2008, og begge er resultat av blandingsekteskap med svart far og hvit mor.

Hvis du legger sammen de numrene han hadde på bilene side de første 7 årene i F1-karrieren (2+22+1+2+3+4+10) får du 44!

Jeg skal vedde på at ikke engang Lewis tenkte på det.

Omfanget er enormt. Verket går frem til sesongen ble avsluttet i fjor, og da snakker vi om 66 sesonger, 935 løp, 70 forskjellige baner i 31 land, 61.297 runder som målte til sammen 302.699 km. 94 førere har vært påmeldt, men bare 960 kom til start og de har kjørt til sammen 21.103 forskjellige biler av 160 forskjellige merker.

Det er klart man kan lage mye morsomt ut av det (I Belgia 1978 stilte 20 forskjellige merker til start. I Italia 1957 var det bare 3!)

David Hayhoe har utgitt boken selv, og hvordan han klarer å selge den for bare € 35 er ufattelig. Gjennomillustrert også. Den har et ISBN-nummer, men det enkleste er å gå inn på http://f1knowledge.com/. Der finner du mer om dette praktverket og kan bestille direkte.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer