Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er noen Google-interesser som har dratt i gang det de kaller Lunar X Prize og som vel har sørget for at langt der nede ligger det totalt 30 millioner dollar i prispenger. Jobben er ganske enkelt å frakte et kjøretøy til månen, der det skal klare å bevege seg minst 500 meter, og dokumentere det hele ved hjelp av HR bilder tilbake til jorden. De som først klarer det, vinner førstepremien. Vi har allerede fortalt at Suzuki har huket opp med en gruppe japanske vitenskapsmenn. Her i Europa finner vi en annen firehjulsspesialist, Audi, som jobber sammen med en annen gruppe. Det kan umulig være en ren tysk gruppe dette her, navnet er både morsomt og selvironisk, Part Time Scientists – «Vitenskapsfolk, nå og da». Utfordrende De forteller om hindringer som må overvinnes. En temperatur på 120 grader, for eksempel – foreløpig overopphetes batteriene i «bilen» hvis de kommer over 85. Sand der kornene bare er 1/1000 av vanlig kvarts-sand. Krater eller steiner man plutselig treffer. De fleste problemsituasjonene kan simuleres her nede på jorden, Audi selv kan bidra med mengder av de aktuelle testene. Men foreløpig, beklager Karsten Becker – det er han som skal være «sjåføren som skal styre med tre sekunder tidsforsinkelse – kan de ikke simulere vakuum og nesten-vektløsheten på månen. «Det er liksom ikke en relevant testprosedyre for en bilprodusent». (artikkelen fortsetter) Avansert Og i motsetning til Suzukibilen ser det ut som designerne har vært skikkelig inne i bildet her også. Eller kanskje er det bare for å friste oss med lekre renderinger? Men, mens vi venter på at en bil skal kjøre på månen igjen, kan vi jo kose oss med Boeings offisielle sjåfør-håndbok for NASAs månebil, datert 19. mai 1971. Snart 50 år siden den forrige bilen tok en tur der oppe.
|