Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
MAN TGE er omtalt flere ganger i YrkesBil, men noen bilder av bilen har vi ennå ikke sett – før nå. Kassevognen er i realiteten er en Volkswagen Crafter, men som vi ser av bildene har MAN fått lov til å sette sitt preg på TGE-fronten. Skal ikke være i tvil – TGE er nå en del av MAN-familien, og vi har designet fronten slik at du ikke skal være i tvil om slektskapet med de store lastebilene når du ser varebilen, forklarte sjefsdesigner i MAN, Rudolf Kupitza, da vi snakket med ham i München i juli. Da var imidlertid ikke bilens utseende offentlig kjent ennå. Men ut fra de nye bildene må vi vel gi ham rett i at MAN-slektskapet er tydelig i fronten – men kun der. VW-logoen er også byttet ut andre steder på og i bilen, men her er det ikke gjort designmessige endringer. «Full range» Selskapet opplyser i en pressemelding at det vil tilbys to akselavstander, tre takhøyder og tre karosserilengder. Maksimalt lastevolum blir 18,3 kubikkmeter, med inntil 1,5 tonn nyttevekt. Motoren er en toliter turbodiesel med fire effektalternativer; 102, 122, 140 og 177 hestekrefter. Bilen er selvsagt også proppet med Volkswagens siste innen sikkerhetsutstyr og digital teknologi. MAN opplyser at TGE vil være i salg fra mars 2017, med produksjonsstart i april. I Norge må vi imidlertid vente helt til første kvartal i 2018 før varebilen blir tilgjengelig – Infrastrukturen må tilrettelegges i de forskjellige markedene og man har valgt å starte med de største markedene. Produksjonen av bilene vil stige suksessivt etter hvert som infrastrukturen er på plass. Fordelen for Norge er at norsk logistikk, reservedels -og servicestruktur er 100 prosent forberedt og oppdatert for TGE når den lanseres her, sier markedskoordinator Katharina Fjeld i MAN Truck & Bus Norge AS til YrkesBil.no. Egen salgsorganisasjon i Norge – Vi tror veldig på konseptet som lastebilverkstedene våre står for, med lange åpningstider, fleksibel tilgjengelighet og alt sånt. Det vil vi også tilby TGE-kundene. Lastebileiere som også har et antall slike varebiler blir trolig den største kundegruppen, uttalte daværende MAN-sjef i Norge, Bård Ljones Stenberg. På spørsmål om hvilket volum han så for seg for TGE, svarte han: – Totalmarkedet for 3 til 5,5 tonn er vel drøyt 2.000 biler i året, og hvis vi da for MAN setter oss et markedsmål på 15 prosent, så snakker vi rundt 300 kjøretøy i året.
|