img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Verdens beste racerfører – matematisk
Verdens beste racerfører? En blanding av matematikk og vitenskap har gitt oss det endelige svaret – så nå kan diskusjonen fortsette.

Etter at jeg endelig har kommet meg gjennom den fantastiske Formel 1 statistikken jeg fortalte om forleden – ikke hvert eneste ord og hver detalj selvfølgelig, men mer enn nok til at jeg kan bruke den som underholdning i mange år fremover – var det fremdeles noe jeg ikke hadde svar på.

Og selvfølgelig dukket det spørsmålet opp i bakhodet igjen: hvem er/var verdens beste racerfører?

Spørsmålet har vært diskutert siden tidenes morgen – eller i hvert fall siden Formel 1 VM ble etablert i 1950.

Ulike forutsetninger
Umulig å svare på, selvfølgelig. Noen var bedre i regn enn andre, men briljerte ikke akkurat på tørt føre. Noen elsket raske Monza mens andre gjorde det meget bedre i gateløp som Monaco.

Noen ble verdensmestre i en elendig bil, andre ble båret frem til sitt VM på ryggen av verdens best polerte team. Noen hadde det gærne dekkvalget hele veien, mens andre levde godt på glimrende spons-avtaler.

Å velge den beste bare ved å telle poeng fra de forskjellige sesongene, blir også bare tøv.

Noen sesonger var det 4 løp. Andre var det 20. Noen ganger fikk man 6 poeng for en førsteplass, andre ganger 20. Noen ganger fikk man poeng for raskeste runde – andre sesonger, ikke.

Med andre ord: noen fasit finnes ikke. 

Eller?

Fasit?
På vårparten i år publiserte et team av metodologer fra Universitetet i Sheffield et uhyre vitenskapelig dokument som het «Formula for success: Multilevel modelling of Formula One Driver and Constructor performance, 1950-2014» der de faktisk gir et slags svar.

Men det er først etter en rekke detalj-betraktninger. For eksempel slår forskerne fast at i begynnelsen av 80-tallet sto føreren for 30 % av det samlede bil/team/fører resultatet, mens hans andel har sunket til ca. 10 prosent i dag.

De deler førerne inn i vått (de fem beste der: Fangio, Schumacher, Senna, Prost, Clark) og gateløp (Fangio, Senna, Alonso, Prost, Stewart).

Og de ser på førere som aldri hadde biler som matchet førerens kvaliteter – Christian Fittipaldi kommer på 11. plass totalt, men hadde bare en eneste pallplass. Marc Surer på 17. plass har bare ett resultat å minnes: raskeste runde i ett løp.

Selvfølgelig burde Michael Schumacher være konge – ingen har vunnet så mange ganger som han: 91 ganger på toppen av pallen.

Men man må ta i betraktning hvor mange løp han totalt kjørte – kanskje andre har en prosentvis høyere andel førsteplasser?

Man må se på hvilke biler han kjørte, og hvem han kjørte mot. Og vips er han på niendeplassen på listen over verdens beste når metode-modellen som er brukt her har fjernet team- og bil effekten.

Den listen ser slik ut:

  1. Juan Manuel Fangio (ARG)
  2. Alain Prost (FRA)
  3. Fernando Alonso (SPA)
  4. Jim Clark (SCO)
  5. Ayrton Senna (BRA)
  6. Jackie Stewart (GBR)
  7. Nelson Piquet (BRA)
  8. Emerson Fittipaldi (BRA)
  9. Michael Schumacher (GER)
  10. Sebastian Vettel (GER)

Men dette er langt fra den endelige listen. For det er jo ikke tvil om at det er et talent i å velge riktig team også, være der når den riktige bilen dukker opp, og å få med seg de folkene man virkelig kan jobbe sammen med. Og når alle de elementene er tatt med ser listen slik ut (klikk her for å åpne)

Jeg kan ikke tenke meg at noen er enig i denne heller, men den danner i hvert fall et helt nytt grunnlag for den evige diskusjonen om hvem som har vært best.   

Sannsynligvis finner din favoritt på listen over de neste 40: KLIKK HER

Eller på den som jeg syns er morsomt: de virkelige flinkingene som ikke kom på listen, men som virkelig har gjort inntrykk. De finner du på denne listen.

Men uansett hva du synes om listene, metoden har vakt oppsikt.

Dr. Andrew Bell, en av Sheffield-folkene bak dokumentet, forteller at denne måten å bruke Big Data på allerede har resultert i et prosjekt der man identifiserer hvilke egenskaper i kjemikalier brukt i medisin-industrien som er de viktigste, og derfor de mest relevante.

Og han foreslår en annen retning: Å sjekke i hvor stor grad individer, lag og organisasjoner påvirker produktivitet, eller betydningen av klasser, skoler og nabolag har for utdanningsnivået.

De av dere som vil dykke litt dypere i materien finner den første artikkelen her.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer