Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi har fortalt oss om et spennende opphengnings / dempersystem de jobber med. Når de har fått 48 Volt systemene sine på plass, og de nye elektromekaniske demperne er klare, vil de kunne medføre en besparelse på nesten 1 liter drivstoff per 100 kilometer. (0,1 l/mil) Tanken bak det hele har vært tenkt før. Ikke bare tenkt, forresten, man har tatt konsekvensen av tenkingen og utviklet det vi kalte Nivomat. Når hjulet beveger seg opp og ned, ikke bare avfjæres det, men det skjer også en demping. Det hele skaper energi som så blir sølt vekk i form av friksjon og varme. Ta på en støtdemper etter litt humpete kjøring, og du vil tro meg. Nivåheving Dette ble svært populært og eksisterer fremdeles på mange biler. Audi har tatt det hele et skritt videre og nærmer seg den gamle Citroën DS-tankegangen. Forskjellen er at nå kan man bruke computere og fintfølende sensorer og elektromotorer som reagerer lynraskt. Derfor snakker vi her om et komplett opphengningssystem der hvert hjul er festet til et elektromekanisk roterende element – eROT kaller Audi det. Det hele er veldig enkelt – i prinsippet. Hjulet passerer en dump, blir presset oppover, drar i en arm som overfører bevegelsen til en motor / generator-enhet som genererer strøm. Så skal hjulet tilbake til normalt igjen, da sørger den samme enheten for dempingen, slik at hjulet ikke blir hoppende opp og ned. Den energien som trengs da er mindre enn den kinetiske energien som ble skapt da hjulet ble presset opp, slik at sluttresultatet blir overskudd av strøm. Den blir overført til vår plug-in hybrids elektriske lager. Her ser du Nivomat-systemet (saken fortsetter) Bieffekter Nå blir det ikke noen særlig virkningsgrad før strømstyrken øker, men når Audi får sine 48 Volts kretser på plass en gang neste år, er eROT klar for innsats. Det er forresten et par spennende PS her. For det første betyr dette elektromagnetiske systemet at Audi kan skille mellom kompresjon og ekspansjon. Med andre ord, når hjulet presses oppover kan man sørge for myk demping på vei ned, mens et hjul som forsvinner ned i et hull kan dempes så kraftig som det er nødvendig. Dessuten blir det bedre plass med det nye systemet. Vertikale støtdempere med tilhørende opphengning tar mye plass – nå blir det hele en kompakt enhet som egentlig vil kunne bygges inn i felgen.
|