Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scania best på taking Nytt lite glimt fra den kommende nye Scaniaen – fra innsiden denne gangen også. |
||||||||||||||||
Nå får vi en ny liten fabrikkstyrt informasjon av hva den nye Scania-generasjonen inneholder. Airbags på sidene i kabinen. De vil – påstås det – gjøre det tryggere for innbyggerne dersom bilen slår rundt eller ender på taket. Svenskene har tradisjon når det gjelder sikkerhet i hytta. De innførte tidlig styrketester som var så strenge at resten av Europas bilindustri skrek opp og beskyldte svenskene for proteksjonisme. Det varte mange år før konkurrentene hadde samme styrke i A-stolpene som de svenske produktene hadde. Nå er det ikke noe som tyder på at Sverige vil innføre krav til side-bag for tunge lastebiler, men det er mye som tyder på at når det først er lansert vil de andre produsentene måtte følge etter. Putene i den nye Scaniaen er montert i takkledningen over dørene – en forholdsvis unik plassering der den nærmeste parallellen er front-bagene i Citroëns Cactus som er montert over frontruta. Akkurat som ved andre airbag-opplegg er det viktig at man benytter beltet i tillegg. «Blant annet for å unngå at man blir kastet ut av bilen ved uhell», forklarer Christofer Karlsson som er ansvarlig for Scanias innsats på kollisjonssikkerhet. Han påstår at med airbag i rattet og – nå – på siden, pluss belter med forhåndsstrammere vil fører og den han mått ha med seg om bord ha mye større sjanse for å overleve et rundslag i den nye Scania-generasjonen, enn i noen annen truck. Fremdeles er vi mer enn en uke unna lanseringen av de nye bilene, så vi kan nok regne med enda en teaser-detalj eller to før teppet går til side for den nye generasjonen.
|