Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Øker gebyrene for å kjøre med overlast Etter at gebyrsatsene for kjøring med overlast har vært uendret siden 1988 blir de nå indeksregulert. Det kan medføre flere tusen kroner ekstra i gebyr. |
||||||||||||||||
– Det skal være trygt å ferdes på veien, og de som kjører med for tung last utgjør en fare for andre trafikanter. Det skal ikke lønne seg å spekulere i å laste bilen eller vogntoget for tungt, noe noen kanskje kan bli fristet av når gebyrene er lave. Derfor øker vi nå straffen for å jukse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding. Gebyrene har vært uendret siden 1988, men fra 1. september øker de kraftig da de blir indeksjustert opp til 2014-nivå. Forskriftsendringen ble vedtatt i statsråd fredag 26. august. – Gebyret skal også forhindre økt slitasje på veg og broer som følge av for tung last, og fungere som kompensasjon for den ekstra slitasjen som kjøring med overlast medfører for infrastrukturen, sier Solvik-Olsen. Mer rettferdig – Det skal lønne seg å følge reglene, og en oppjustering av gebyrene vil føre til at konkurransen blir mer rettferdig for de aktørene som ikke kjører med overlast. Det er også trafikkfarlig å kjøre med større last enn det kjøretøyet er konstruert for, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen til vegnett.no. Et vogntog som har 15 tonn total overlast vil i dag få et gebyr på 32 500 kroner. Etter 1. september vil den samme overlasten gi et gebyr på 66 000kroner. – Med en såpass stor økning i gebyrene håper vi det virker avskrekkende å gamble med hva kjøretøyene og veiene våre tåler. Framover vil gebyrene indeksreguleres hvert femte år slik at de hele tiden vil være tilpasset dagens kostnadsnivå, sier Harsem. Reguleres hvert 5. år Gebyrene vil bli indeksregulert hvert femte år. Frimarginene forblir uendret. De nye satsene kan du studere nærmere her.
|