Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Et par tusen Citroën-representanter fra 36 land trodde bare de skulle få se tredje generasjon C3 da de kom til presentasjonen. Det var jo for så vidt spennende nok i seg selv. Men Citroën hadde også en overraskelse i ermet da gjengen var samlet – konseptbilen CXperience. Med en lengde på nesten fem meter og en bredde på to kan den fullvoksne luksusbilen godt representere en fremtidig modell fra den franske produsenten som blant annet har satset tungt i Kina gjennom flere år. Vi møtte blant annet denne i Beijing for noen år siden. Tilbake til røttene Bilen er ifølge designerne skapt for å være et innovativt kjøretøy, inspirert av en hi-tech verden på utsiden, og møbler og reiseliv på innsiden. CXperience Concept måler 485 cm i lengden, er to meter bred, men rager bare 137 cm i høyden. En akselavstand på tre meter reduserer behovet for lange overheng og gir samtidig et godt grunnlag for et fleksibelt interiør. Den sjøgrønne lakkfargen heter Mizuiro, og bilen står på 22-tommers designfelger. Interiøret domineres av citrusgult. Setene er utført i et materiale som former seg etter kroppen for å gi maksimal komfort. (saken fortsetter) Eleganse og komfort Sidespeilene er erstattet med små videokameraer, og sammen med kameraer i front og hekk kan føreren se bilen i 360-graders på skjermen foran seg. For å lette kommunikasjonen inne i bilen er det plassert små videokameraer som kan filme hver passasjer til en videokonferanse. Vi får anta et det også innebærer lyd slik at det blir enklere å kommunisere mellom for- og bakseter. Drivlinjen i CXperience Concept er ikke overraskende hybrid. Den kombinerer en bensinmotor på 150-200 hestekrefter med en elmotor på 80 kW (109 hk). Samlet effekt er på rundt 300 hester, og teoretisk rekkevidde på ren strøm 60 kilometer.
|