img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Autonom i bakgården
Det er mye hype rundt autonome biler for tiden, og mange spekulasjoner. Og så – uten at noen har hørt om dem – setter noen stillferdige folk i gang selvkjørende taxi-service for kunder.

Det er ikke lenge siden vi kunne lese at Volvo og Uber la 300 millioner dollar i en felles pott for å utvikle autonome biler.

Vi leser om Google og andre kjemper som bruker milliarder for å utvikle selvkjørende biler. Og vi leser om de store bilfabrikkene som regner med å ha sine på veien i 2020, mens Tesla mer eller mindre forteller oss at de har sin klar, i butikken sin, i dag.

Og så, stille og rolig, begynne det plutselig å trille rundt noen Zoe-Renaulter og MiEV-Mitsubishier, uten antydning til fører, men definitivt med passasjerer, i One North-distriktet i Singapore.

Greit – det er ikke Singapores mest trafikkerte område, det ser mer ut som en stor campus, og det vrimler i hvert fall av virrete fotgjengere der.

Jeg sier heller ikke at nuTonomy har knekket alle robotbil-kodene, men de har i hvert fall banket alle de store kollegene når det gjelder å komme først til mølla med et publikums-åpent taxi-system.

Og det uten at bilene i det hele tatt er så spesielle at de er verdt å se nærmere på. Det er bare det at de er utstyrt med et ganske avansert robot-system. Og det er kanskje der hemmeligheten ligger?

«Den eneste teknologien man behøver å legge inn i robotiserte biler, er robot-teknologi», forklarer Karl Iganemma for alle som vil høre på. «De bilene trenger ingen spesialisert bil-teknologi, men det er det bilfabrikkene også jobber med.»

Underforstått: «Det kaster ikke vi bort tid på, og derfor er vi kommet hit først.»

(saken fortsetter)

Iganemma, født i Detroit og med lærlingejobb hos GM, grunnla nuTonomy sammen med en annen kompis fra MIT, Emilio Frazzoli. De fikk med seg Singapore på eksperimentet. Byen har lenge lett etter en «disruptive» rolle innen moderne transportsystemer, og bidrar åpenbart med liberal økonomisk hjelp.

For nuTonomy er blant de få it-selskaper som ikke kaster seg rundt og henter inn noen milliarder dollars i nytegninger annenhver måned. De skaffet seg 16 millioner dollar i funding nå i mai – det er det, ser det ut til, de har å leve på nå.

Og de har altså bygget hjerner, sensorer og servoer som forholdvis enkelt kan bygges inn i forholdsvis enkle elektriske biler.

«Soft waren funker bra» sier Iganemma til Financial Times. «Men bra er ikke bra nok. Vi har ennå ikke nådd det nivået vi må ligge på hvis det virkelig skal kunne rulles ut. For dette må bli perfekt.»

Men han forklarer at algoritmene er slik at dersom systemet må velge mellom flere brudd på trafikkreglene, vil det velge den med lavest prioritet. Og dersom det ikke forstår hva som må gjøres, kan den i det minste stanse det hele, og signalisere etter hjelp.

Det har vist seg at systemet kan bli forvirret. En fyr kledd ut som kylling i forbindelse med et reklamestunt, skapte problemer.

Vi har hørt mye om at Google har tilbakelagt mange millioner autonome kilometer på vanlige landeveier. Og Uber skal ha hundre biler på gatene i Pittsburgh ganske snart.

(saken fortsetter)

Nå er veien videre at nuTonomy må passere noen milepæler Singapore by har plassert ut. Når de oppgavene er utført skal de få lov til å bevege seg inn på andre områder av byen.

Der hvor utfordringene er større enn ulovlig parkering og mengder av fotgjengere.

Både Singapore og nuTonomy regner imidlertid at hele øya blir dekket av et autonomt taxi-teppe innen 2018.

Det er veldig lite sannsynlig at bittelille nuTonomy har kommet lenger, teknologisk, enn noen av disse gigantene. Men i alle sånne David og Goliath situasjoner er det innmari morsomt når den lille kan score et poeng eller to på de store.

Jeg sier ikke at nuTonomy kommer til å vinne dette slaget, men de har i hvert fall sørget for at det blir vanskelig for noen av de store å skryte på seg «Verdens Første».


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer