Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vår tidligere redaktør lot seg begeistre av den første hybride Panamera våren 2011. Det gikk bare et par år før andre generasjon kom på markedet, og nå var den blitt ladbar og forbedret på mange områder. Det teoretisk gunstige forbruket medførte også mer attraktive priser i det norske avgiftsregimet. Kort tid etter vår første prøvekjøring av andre generasjon Panamera med V8 diesel, slipper Porsche i dag informasjon om den nye hybridutgaven med betegnelse Panamera 4 E-Hybrid. Og igjen tar den et kvantesprang fra forgjengeren. Rekkevidde på eldrift er gjerne det første potensielle kunder av en ladbar hybrid spør om. Det er neppe like relevant for denne kundegruppen, men Porsche oppgir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer i hastigheter opp til 140 km/t. Og så lurer de gjerne på maks effekt når bensin- og elmotor yter maksimalt. Svaret er 462 hk og et dreiemoment på 700 Nm. Omsatt til prestasjoner gir det 4,6 sekunder til 100 km/t og toppfart på 278 km/t. Oppgitt snittforbruk: 0,25 liter på mila! La oss sammenligne med forgjengeren, Panamera S E-Hybrid. 4-tallet i den nye forteller at den har firehjulsdrift, og det er en av faktorene som gjør at aks-tiden reduseres med ni tideler. Effekten er økt med 46 hk, momentet med 110 Nm og den elektriske NEDC-rekkevidden med 14 kilometer. Det skyldes et batteri med nesten femti prosent mer effekt, uten at det har gått på bekostning av vekten. Elmotoren, som alene yter 100 kW (136 hk) og 400 Newtonmeter, tennes så snart føreren berør gasspedalen. På forgjengeren måtte den tråkkes 80 prosent ned før elmotoren fyrte, og ble brukt for å gi ekstra boost når man hadde behov for det. Nå samarbeider de to motorene perfekt under alle forhold. Med mindre man ber om noe annet. Det er alltid strøm nok på batteriene til at elmotoren kan bidra når V6 biturbomotoren på 330 hk / 450 Nm trenger støtte. Sport Chrono pakke er standard på Panamera 4 E-Hybrid. Kjøremodiene du kan velge mellom er Sport og Sport Plus som i øvrige Panamera-modeller. I tillegg skreddersydde modi for hybrid som E-Power, Hybrid Auto, E-Hold og E-Charge. Bilen velger alltid E-Power (ren eldrift) når den startes så lenge det er strøm nok på batteripakken. Hybrid Auto er ny for Porsche og kombinerer motorene mest mulig effektivt. Innstilt på E-Hold kjører du bare på bensin for å spare strømmen til en senere anledning, og ved E-Charge lades batteriene fra bensinmotoren. Panamera 4 E-Hybrid kommer på markedet i april 2017. Det skal bli interessant å se hva prisen blir. Forgjengeren koster 1.287.000 kroner, men den nye har vesentlig lavere utslipp og får dermed mindre avgift.
|