img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Opels én pedals elbil
Én pedal er nok for å kjøre Opel Ampera-e i det daglige. Elbilen med 60 kWh batteri vises på bilutstillingen i Paris og er klar for Norge til våren.

Én pedals bil, sier Opel om Ampera-e når den tyske armen av amerikanske GM trår inn på elbilarenaen til våren med rekkevidde som kommer til å skremme konkurrentene; drøyt 400 km etter den europeiske NEDC-syklusen.

Siden Opel Ampera-e er tvillingbroren til Chevrolet Bolt, faller det naturlig å hente ned de mer edruelige rekkeviddetallene fra USA hvor Bolt nylig ble EPA-sertifisert til 238 miles (383 km).

Det betyr at 300 km antydet rekkevidde i norsk dagligbruk for Ampera-e burde være helt reelt. Bilen kan naturligvis også hurtiglades.

Med unntak av Tesla er ingen av konkurrentene der. Foreløpig.

Én pedal betyr ikke at Ampera-e er uten bremsepedal. Nei da, pedalen fungerer som i alle andre biler, men under normal kjøring trenger du ikke å bruke den.

Forklaringen er enken: Regenerering av energi.

Alle elbiler har en eller annen form for regenerering av bremseenergien, som oftest styrt av sjåføren ut fra komfort- og energihensyn. Også Ampera-e har det, og effekten på regenereringen styres med hendlene på rattet.

I trinn én er ladeeffekten minst og bilens ordinære bremser må brukes for å stoppe den. Innstilt i funksjonen «Regen om Demand» maksimeres regenereringen og bilen stopper ved kun å slippe opp gasspedalen.

Opel hevder at når man først har lært seg teknikken, det vil si å planlegge kjøringen bedre ved å løfte blikket og se langt framover, kjøres det mer økonomisk og rekkevidden økes med inntil fem prosent sammenliknet med å kjøre i «Drive».

Det samme har BMW ment siden de lanserte i3. Derfor fjernet de like godt muligheten til å regulere regenereringen med annet enn gasspedalen. De fleste som kjører BMW i3 kan skrive under på at det fungerer godt.

Med 60 kWh batteripakke er Opel først ute i kompaktklassen (4,17 meter lang bil) med batterikapasitet og rekkevidde som forventes i familiestore elbiler om få år. Nissan har ikke bare tydelig signalisert at deres neste Leaf utstyres med 60 kWh, jeg har selv holdt i batteripakken.

Der befinner også Teslas kommende kompaktbil seg. Det tvinger BMW, Mercedes, VW, Hyundai og Kia å følge etter så snart som mulig. Hvis ikke må prisen på bilene deres betydelig ned om de skal være interessante i det kommersielt viktige norske elbilmarkedet.

Opel oppgir 204 hk toppeffekt på Ampera-e og 360 Nm i moment. Dette gjør Ampera-e svært rask med akselerasjon til 50 km/t på 3,2 sekunder, fra 80 km/t til 120 km/t tar det bare 4,5 sekunder. For å spare strøm begrenes toppfarten til 150 km/t.

Bagasjerommet laster 381 liter og bilen registres som femseter.

Ampera-e leveres med nyeste versjonen av infotainmentsystemet IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner.

Opels OnStar vil være standard I Ampera-e. Teknologien kobler deg opp til en alarmsentral og kan være livreddende om uhellet skulle være ute, enten ved at du selv ber om hjelp, eller ved at OnStar varsler automatisk om en ulykke skulle ha inntruffet.

OnStar fungerer også som en slags personlige rådgiver på veien. Trykk inn knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som eksempelvis kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal.

Prisen på Ampera-e er ikke fastsatt. Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel sier bare at bilen skal være konkurransedyktig, men at man ikke må glemme dens lange rekkevidde samt at Opel leverer bilene godt utstyrt i Norge.

Når GM har priset Bolt til 37.500 dollar (312.000 kroner) i USA så kan det være et godt utgangspunkt for å vurdere hva Ampera-e kan komme til å koste.

Prisen vil i så fall havne noen titusen kroner over elbilbestselgerne VW Golf og Nissan Leaf, men under en greit utstyrt BMW i3 med største batteripakke.

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer