Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Statsminister Erna Solberg (H) var tilstede og fikk æren av kjøre el-lastebilen de siste hundre meterne til lanseringen. – Dette er et stort og viktig skritt på veien mot det grønne skiftet vi trenger i transportbransjen, sa Solberg. Distribusjonsbilen som ble presentert på Kalbakken i dag kan ta 18 paller og har en rekkevidde på omtrent 20 mil. Rekkevidden gjør at bilen egner seg til bydistribusjon, og vil lades når den er innom rampen på lageret. Det er ingen lokale utslipp verken fra bil eller kjøleaggregat, opplyser Asko i en pressemelding. – Lastebilen settes rett ut i ordinær distribusjonskjøring i Oslo-området fra og med onsdag. Tre dedikerte sjåfører fra Asko skal bytte på å kjøre bilen, seks dager i uken, forteller transportsjef Svein Sollie i Asko til YrkesBil.no. Les også: Vil ha "el-veier" i Norge Bygges i Nederland Tradisjonell drivlinje og motorpakke er erstattet med elektromotor og batteripakker. Motoren yter 200 kW og har et maks dreiemoment på 3.500 Nm. Ladestasjon for distribusjonsbilen settes opp på Askos egen eiendom. Ladetid på 50 prosent kapasitet er 2,5 timer, og bilen blir fulladet på 5 timer. Bilen har en batteripakke på 240 kWh lithiumbatterier. Antatt forbruk per kilometer er 1,2 kWh. Norsk Scania AS skal stå for service og reparasjoner på Askos nye elektriske lastebil. De ble valgt fordi de fra før har en stor serviceavtale med Asko, og fordi Emoss ikke har noe eget servicenettverk. Les også: Elektrisk lastebil fra Mercedes-Benz Store ambisjoner – Målet er at Asko innen 2020 kun skal bruke 100 prosent fornybar energi og utelukkende 100 prosent fornybart drivstoff. Introduksjon av elektriske distribusjonsbiler er et viktig skritt på veien mot å nå det ambisiøse miljømålet, uttalte styreleder Torbjørn Johannson. For å danne et godt erfaringsgrunnlag for hvilke muligheter og begrensninger som ligger i elektrisk drift, skal ytterligere to elektriske distribusjonsbiler settes i drift neste år. – Erfaringene vi gjør gjennom testperioden, vil danne beslutningsgrunnlag for en større innfasing av elektriske distribusjonsbiler i Asko, fortsatte Johannson.
|