Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ikke nok med at Toyota i flere år måtte stå på sidelinjen og se Nissan skyve titusenvis av Qashqai ned i lommeboka til SUV-sultne europeiske bilkjøpere, de hadde ikke en gang noe å svare med i den raskest voksende bilklassen i Europa. Før nå. Derfor står C-HR fremst på Toyota-standen når Paris-messen åpner i slutten av måneden. C-HR Allerede i januar inntar C-HR (Coupé High-Rider) landets Toyota-butikker, og de rulles ikke inn for å pynte salgslokalene. Nei, Toyota har store ambisjoner med C-HR og håper å selge mellom 2000 og 3000 biler allerede i 2017. Slike salgstall er eksempelvis på linje med hva Mazda får ut av konkurrenten CX-3 i år, og vil i et normalt bilår plassere C-HR blant de 10-15 mest kjøpte bilmodellene og trolig solid foran Qashqai. Ikke dårlig om Toyota får til det. Det viktigste lokkemiddelet Toyota har i C-HR er et så ultramoderne utseende at det lett kan skremme noen av Toyotas trofaste kunder. For C-HR vil utvilsomt vekke oppsikt i mange måneder etter at bilen er lansert. Men Lexus har jo i noen år gått opp veien for Toyotas mer markerte design samtidig som Lexus neste nedskalerte SUV etter all sannsynlighet blir en del av C-HR-prosjektet. Det andre lokkemiddelet heter hybridteknologi. Den er ikke bare blitt Toyotas varemerke verden over, men har også gitt Toyota et nødvendig løft i Norge de to siste årene. På denne tiden i fjor valgte fem av ti en hybrid Toyota personbil, nå er andelen mer enn ni av ti. Derfor blir hybridvarianten av C-HR med Prius-teknologi (122 hk i samlet motoreffekt) og beskjedne 0,37 liter i forbruk som gir CO2-utslipp på 85 gram/km, klart viktigste modell. For storebror RAV4 er hybridandelen så langt i denne måneden på over 99 prosent! Men for C-HR betyr valg av hybrid drivlinje samtidig å gi avkall på firehjulsdriften. Sannsynligvis spiller det liten rolle, for om vi ser bort fra Mazda CX-3, så domineres klassen for kompakte SUVer/crossoverbiler av framtrekkere. Siden Toyota nevner spesielt Nissan Qashqai som den viktigste konkurrenten, så velger mindre enn to av ti 4x4-variantene i Norge. I Europa er tallet langt lavere. Nå blir det mulig å få kjøpt C-HR med AWD, men i så fall i kombinasjon med 1,2 liter/115 hk turbo bensinmotor. Ladbar Prius Rett bak Prius i Paris står nok en viktig bil for Norge: ladbar Prius. I et land hvor nybilkjøperne knapt kan få nok av skattegunstige ladehybrider, har ikke Toyota fått det til med eksisterende Prius. Selv om de faktisk var blant de første, skuffet rekkevidden. Akkurat det har Toyota tatt alvorlig i kommende Prius PHEV som skal være på plass i Norge i mars. Med 8,8 kWt litium-ion batteripakke lover Toyota drøyt 50 km rekkevidde på strøm. Forbruket oppgis til 0,14 liter per mil og CO2-utslippet til 32 gram/km i europeisk kjøresyklus. Siden denne danner grunnlaget for avgiftsberegningen av bilen blir engangsavgiften null kroner. Uten en konkret pris å forholde seg til, våger ikke Espen Olsen, Toyotas kommunikasjonsansvarlige, å antyde salgstall. BilNorge erfarer likevel at det skal ligge rundt 1000 biler i året. Til sammenlikning har VW solgt 3200 ladbare Golf til nå i år, en bil som prismessig trolig matcher Prius PHEV greit. Selv om Prius utvendig blir en større bil, har den likevel kun fire sitteplasser, akkurat som Toyotas hydrogen-Mirai.
|