img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
NLF: Ingen NOx-økning ved bruk av HVO100
NLF har testet syntetisk biodiesel i et halvt år. Resultatene viser ingen økning i NOx-utslipp ved bruk av HVO100, men nå venter de spent på vintertesten.

1. mars gikk startskuddet for den store HVO-testen i regi av Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

De fire største lastebilmerkene er representert med hver sin bil, samtlige utstyrt med Euro VI-teknologi.

«Målet er å sette syntetisk biodiesel på den ultimate praktiske prøven – nemlig norsk helårsvær», skriver NLF i en pressemelding.

Underveis har lastebilenes tilstand blitt kontinuerlig logget ved hjelp av produsentenes egne analyseverktøy. Parametere som forbruk, utslipp og kjøremønster er kartlagt og sjåførene har blitt intervjuet fortløpende for å finne ut om de merker endringer i kjørbarheten fra førersetet.

Like bra
Scania, Volvo, MAN og Mercedes-Benz har alle godkjent bruk av HVO100 på sine Euro VI-motorer. Tilbakemeldingene fra testsjåførene er enstemmig positive.

– Drivstoffet fungerer veldig bra. Det er renslig og luktfritt og jeg merker ingen forskjell på bilen, sier Ole Birger Skrebergene i pressemeldingen. Han kjører til daglig HVO-testens Volvo.

Kollega Odd Inge Hovin har gjort seg lignende erfaringer i sin MAN.

– Jeg gleder meg til å prøve det videre når det blir kaldere i været, legger han til.

Anders Sørum kjører testens Mercedes-Benz og er også positiv til HVO100, men skulle likevel ønske at syntetisk biodiesel var tilgjengelig på flere stasjoner.

– Det kan være litt vanskelig å få tak i, men drivstoffet som sådan fungerer veldig bra.

Påvirker ikke renseprosessen
En av parameterne som NLF har ønsket å undersøke nærmere, er utslipp av NOx-partikler ved bruk av syntetisk biodiesel.

«Det er en kjent sak at Euro VI-lastebiler har ekstremt effektive rensesystemer som fjerner stort sett alle de farlige partiklene som påvirker luftkvaliteten i lokalmiljøet. Det er derfor svært viktig at bruk av HVO100 ikke øker dette utslippet», forklarer NLF.

Ved to av testens lastebiler har NOx-utslippet blitt beregnet gjennom flåtestyringssystemet. Resultatet fra disse beregningene har så blitt sammenlignet med tilsvarende tall fra andre kjøretøy. Utslippsberegninger fra 10 lastebiler som utelukkende kjører på fossil diesel har gitt et referanseutslipp av NOx på 0,584 gram per kilometer. Utslippet fra testbilene har i gjennomsnitt ligget på 0,540 gram per kilometer, altså noe under referansetallet.

Bekrefter TØI-konklusjon
Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) er ikke overrasket:

– Gjennom tidligere tester av Euro VI-motorer kan vi med høy sikkerhet si at drivstofftype ikke påvirker renseprosessen i negativ grad.

Samtidig understreker han at det ikke kan knyttes sikkerhet til NOx-utslipp fra HVO før det blir gjort nærmere målinger. 

– Tallene som hentes fra flåtestyringssystemene er ikke reelle utslippsmålinger, men beregninger gjort ut fra forbruk av drivstoff og AdBlue. Men det indikerer likevel at vår konklusjon stemmer, sier Hagman.

Chris Gregers i Circle K trekker på sin side frem et annet miljøaspekt ved syntetisk biodiesel. Han tror eldre lastebilmotorer faktisk kan få lavere NOx-utslipp ved bruk av HVO100.

– Drivstoffet har et høyere Cetantall enn vanlig diesel. Det gjør at tenningen skjer lettere, noe som fører til lavere NOx-utslipp fra lastebiler som ikke har avanserte Euro VI-rensesystemer.

Testen fortsetter
Etter et halvt år har testlastebilene tilbakelagt nærmere 150.000 kilometer og brukt over 66.000 liter HVO100. Sammenlignet med fossil diesel har dette gitt en besparelse på over 150 tonn CO2.

Med et betydelig lavere CO2-utslipp, uendret NOx-utslipp og lik kjørbarhet som med fossil diesel, er det så langt lite som taler imot bruk av syntetisk biodiesel. Samtidig er det nå den viktigste delen av testen begynner.

Prosjektleder Jens Olaf Rud i NLF forklarer:

– Mange lastebileiere vegrer seg fortsatt for å bruke HVO100, blant annet på grunn av skepsis knyttet til kuldeegenskaper. Dette er nok knyttet til den eldre generasjonen biodiesel, som ikke kunne matche fossil diesel når temperaturene ble ekstra lave. Ryktet henger fortsatt ved. Men med andregenerasjons HVO100 er bildet snudd på hodet, sier han.

Dagens syntetiske biodiesel skal ha et lavere frysepunkt enn normal pumpediesel, noe som gir enklere kaldstart og bedre gange under ekstreme temperaturer.

– Det er i alle fall tilbakemeldingene fra produsenten. Når HVO-testen nå entrer de kalde vintermånedene, vil vi få svaret en gang for alle. Det gleder vi oss til, avslutter Rud.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer