Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cross Country-utgaven er basert på stasjonsvognen V90 og har det meste til felles med denne, både utvendig og innvendig. Det som primært skiller de to modellene er litt ekstra plastdekor som gir CC-utgaven et røffere uttrykk, i tillegg til ekstra høyde på 65 mm. Det gir V90 Cross Country en bakkeklaring på 21 cm – mer enn mange SUV-er. Volvo lover at bilen er like stabil som en vanlig V90 i høye hastigheter på tross av den ekstra høyden. Dekk utviklet spesielt for denne bilen skal sørge for maksimal komfort. Motorene har den også felles med V90, men foreløpig uten den ladbare toppmodellen T8 og inntrekkeren D3 på programmet. Samtlige motorer er firesylindrede som i alle andre nyere modeller fra Volvo. De som foretrekker bensin kan velge mellom T5 med 254 hester eller T6 med 320 hk. Dieselalternativene er D4 med 190 hk og D5 med 235 hk. Samtlige biler har firehjulsdrift som standard, og med unntak av D4 som har manuell girkasse, leveres samtlige med 8-trinns automatkasse. D4 kan også leveres med automat mot et pristillegg på kr 24.000. V90 Cross Country skal leveres i to utstyrsnivåer – Plus og Pro. Prisforskjellen mellom disse er 30.000 kroner, men foreløpig spesifiserer ikke Volvo hva man får for det beløpet. (saken fortsetter) Produksjonen av V90 Cross Country starter i høst ved Volvo Cars fabrikk på Torslanda utenfor Gøteborg. – I snart 20 år har Volvos Cross Countrymodeller vært en viktig del av nordmenns dagligliv og aktive livsstil, under ulike vær og føreforhold – året rundt. Mer enn 17.000 biler av denne typen fra Volvo er registrert i Norge siden lanseringen i 1997, sier Hermod Wallestad, Direktør Salg i Volvo Car Norway. – Allerede før lanseringen opplever vi nå meget stor interesse for nye V90 Cross Country hos forhandlerne våre, landet rundt. Innen nyttår regner vi med å ha solgt mer enn 600 biler her i Norge. De første bilene kommer til Norge i mai 2017. Her er de norske prisene:
|