img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ett år med Dieselgate
I dag er det nøyaktig ett år siden Dieselgate sprakk. Det som dukket opp da, vil antakelig få større plass i bilhistorien enn T-Forden klarte å skape på sine 20 år.

Jeg var på vei hjem fra bilutstillingen i Frankfurt da de første rumlingene, som fortalte om et kjempeskjelv i anmarsj, ble merkbare.

Selv var jeg i mitt vanlige kjørehumør. Jeg var fornøyd med Frankfurt, mye fint, og noe rart, og Volkswagen-gruppen hadde hatt sin vanlige selvskryt-aften, slik de hadde praktisert i mer enn ti år nå.

Den fikk etterhånden dimensjoner og tendenser som gjorde at først gikk jeg dit, forholdsvis positiv. Så begynte jeg å skrive om arrangementene, forholdsvis kritisk, så gikk jeg dit uten å skrive, og så gikk jeg ikke dit i det hele tatt.

Opptakten
Men jeg hadde vært der i fjor, av ren nysgjerrighet for å se hvordan det sto til i familien. Allerede på vårparten hadde nemlig Ferdinand Piëch, Kongen over hele VW-riket, kommet med meget kritiske og negative bemerkninger om Martin Winterkorn, VW-gruppens toppsjef. 

I ettertid kan vi tro det dreide seg om noen tekniske uregelmessigheter.

Jeg ville se om det var åpenbare isfronter på gang, og om man var akkurat like eplekjekke som før.

Svaret på begge spørsmål var egentlig JA, men kanskje av andre grunner enn jeg trodde. For på denne tiden måtte det ha vært åpenbart for de fleste hva som kom til å skje.

At Volkswagen, med kurs for «Verdens Største», ville bli tatt med buksene til de grader nede.

De hadde snytt, jukset, bedratt og løyet og hele skandalen dreide seg om snaue 500.000 biler, først og fremst i USA. 

Akkurat, ja.

Crescendo
Det tok ca. en uke, så fikk myndighetene – og dette er interessant, det meste av jobben ble gjort av amerikanerne, akkurat som i UEFA-skandalen – halt ut av Volkswagen at det nok dreide som om 11 millioner biler. Cirka. Over hele verden.

Men Volkswagen hadde, snille som de er, satt av 7 milliarder dollar for å utbedre juksebilene. (Litt mer enn halvparten av hva de tjente i 2014).

Og Martin Winterkorn var «personlig veldig sorry for at de hadde sviktet publikum og kunder som hadde trodd på dem» og at det hele skyltes «noen forferdelige mistak fra noen få personer».

Det begynte selvfølgelig å trille hoder, Winterkorns CEO-hode trillet meget motvillig den 23. september.

Han gikk av – ikke fullt så motstrebende både fra Audis og Porsches styrer noen måneder senere da det viste seg at han fikk beholde en bonuspakke som nok kunne virke provoserende stor på mange av de som var tilbake og måtte håndtere dritten.

Enorme dimensjoner
Svært mye har hendt siden da. Svært mye har ikke hendt også. Igangsettelse av en utbedring ingen riktig kan forstå for eksempel. («Hvis det er så enkelt å fikse, hvorfor dette enorme bedrageriet i utgangspunktet da?»)

Men det som har hendt er blant annet at man har inngått en 10 milliarder dollar avtale med amerikanske myndigheter om kompensasjoner, og det er en mengde rettssaker på gang som kan få enorme konsekvenser.

I Tyskland er det allerede Audi-eiere som har fått dom på at de kan få pengene sine igjen. Det vil skape ringvirkninger.

Det er opprettet kriminalsaker mot VW i flere land. Noen markeder forbyr salg av enkelte modeller. Selv vennligsinnede forbundsstater i Tyskland, som er avhengig av arbeidsplassene, går til sak, med basis i aksjeverdier som er blåst vekk. Etter Bayern står nå både Hessen og Baden-Württemberg på den listen.

Private investorer har reist erstatningssak. Først gikk advokatfirmaet Tisab til sak i mars. På vegne av 278 investorer ber de om 3,3 milliarder euro.

For noen dager siden kom dokumentene fra BlackRock, der de sammen med 80 andre (blant annet pensjonsfondet til lærere i California og det Norske Oljefondet) krever 2 milliarder.

Og samtidig som den første VW-ansatte, en ingeniør i USA, erklærte seg skyldig etter en kriminal-tiltale, ba Vera Jourova, justis-kommisær i Brussel, EU-landene om endelig få ut fingeren når det galt å sjekke om VW hadde brutt lokale markedsførings- og forbruks-vern regler og i så fall sørge for at VW ble stilt til ansvar. Samtidig som hun ba om at kunder måtte få klar beskjed om hvilke rettigheter de egentlig har.

Store forskjeller
Under det hele ligger det også en enorm misnøye med forskjellbehandlingen av amerikanske kunder (der skjer det store økonomiske oppgjør) og europeiske (som må få bilen på verksted, selv om det bare er for en halv time).

Og for dem det virkelig går ut over, forhandlerne for eksempel (Harald A. Møller kan jo ikke noe for det, og har stått virkelig rake i stormen) eller arbeiderne, er det jo bare trist.

På den uvanlig lange bedriftsforsamlingen i Halle 11 i Wolfsburg sist tirsdag (4 timer er ny rekord) var plutselig ikke arbeidsplassene så hellige som de har vært til nå.

Det er åpenbart at dieselskandalen tvinger konsernet til den største omlegging i sin historie.

Nedbemanning
Den nye personalsjefen Karlheinz Blessing – han ble styremedlem i januar i år – brukte klartekst for første gang noen kan huske: «Vi har et hardt treningsprogram foran oss», sa han. «Kvalifisering, nye oppgaver, nye arbeidsmetoder, alt vil ligge på oss».

Og i bunnen ligger at 610.000 ansatte er for mange. Det tallet må ned om man skal redusert kostnadene.

Nå står først en hovedavtale med Volkswagen-arbeiderne for tur. Det kan bli bråk. 

Litt senere i høst venter vi resultatet av internundersøkelsen som det uavhengige advokatkontoret Jones Day står for, og som skal lede til konsernets nye «Strategie 2025»-plan.

Men det er mange som frykter at den rapporten blir like utfyllende og korrekt som det tyske fotballforbundets internrapport om «Kaiser» Franz Beckenbauer. 

Så kommer det en bok om Dieselgate. Amerikansk selvfølgelig.  Jack Ewing fra the New York Times. Så kommer “Dieselgate, The Movie”. Hollywood selvfølgelig. Paramount Pictures og Leonardo DiCaprio’s produksjonsselskap, Appian Way.

Og først da vil vi muligens kunne sette oss ned og addere opp alle skadene, de varige sårene og de økonomiske tapene, og virkelig kunne se de store ringvirkningene dette har hatt for hele industrien, deres publikum, deres kunder og alle som har trodd på dem.

«Den som snakker ned dieselmotoren snakker også ned miljøet», sa en oppglødd Martin Winterkorn under presentasjonen av VW Touran i VWs hjemby Wolfsburg 24. februar i fjor.  I dag er det litt vanskelig å forstå hva han mente med det.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer