Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo kan dessverre ikke påstå at de er verdens første på disse områdene, men de slår da til gjengjeld til med «verdens mest ambisiøse autonome kjøre-eksperimentet for vanlig publikum – og det som har kommet lengst». Dette betyr at «vanlige» mennesker skal være passasjerer i Volvos selvkjørende biler på vanlige veier og gater i vanlig trafikk. Skjønt vanlig og vanlig. Hvem som skal få gleden av å eksperimentere aner jeg ikke, og foreløpig ser det ut til at de første forsøkene skal finne sted i helt spesielle «henda-av-fatet-og-vekk med føttene»-soner i Gøteborg. Det er i hvert fall i hjembyen de første øvelsene skal finne sted, i ombygde XC90-biler, som er utstyrt med radar og LiDAR og vanlige kameraer og en regnesentral som heter Autonomous Driving Brain som jobber med noe de kaller datafusjon, der de fusjonerte dataene forteller bilen hva som nå må gjøres. Volvo sier også at deres øvelser er mye mer kundefokusert, med virkelige bilister i det virkelige liv, enn mange av de prosjektene som de nok opplever som mer akademiske. Det første Drive Me innslaget skal altså skje i Gøteborg, men et tilsvarende London-stunt er allerede planlagt. Og Volvo sier at de vurderer interesse fra sine kinesiske kontakter. De regner med å ha sine robotbiler på markedet i 2021 – ett år etter den deadline de har satt på at «Ingen skal bli alvorlig skadd eller drept i en Volvo etter 2020».
|