Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For to år siden, her i Hannover la Daimler lista ganske høyt da sjefen selv, Wolfgang Bernhard, steg ut fra en kjempe av en bil som hadde kjørt seg selv inn på scenen. Da var det autonom som var i skuddet, Daimler har flere selvkjørende tunge biler nå, men denne var pakket inn i en helt ny fasong og satte vel preg på hele den forrige lastebilversjonen av IAA. Selv om Scania har sin flunkende nye bil på plass kan man jo ikke akkurat si at det er de store visuelle nyhetene som preger den. Man må faktisk se godt etter for å se at den er SÅ ny. Mot fremtiden Men eTrucken er allikevel ikke så sci-fi at man ikke kan tenke seg den på gaten i morgen. Og her er det noe veldig interessant. Hver gang Mercedes presenterer et fremtidskonsept, døper de det et eller annen med «Vision», eller til nød «Future». Denne har et navn som kunne stått på forsiden av en salgsbrosjyre i morgen – og kanskje gjør den det, selv om ingen ville fortelle oss om noen produksjonsplaner. Under utvikling? Nemlig at vekthandicapet i forhold til en forbrenningsmotor er 1700 kg, men siden EU gir et ekstra tonn i nyttelastbonus for alternative drivlinjer, betyr det at denne har en lovlig totalvekt på 26 tonn. Lavgulvakselen som driver er en modifisert ZF som Mercedes allerede har brukt i noen busser. Her er de to væskekjølte motorer som er koblet rett på hvert sitt hjul med en ytelse på 2 x 125 kW. Dreiemomentet er på 2 x 500 Nm, men med giringen kan den nå en topp på 11.000 Nm. Tre batterimoduler på til sammen 212 kW gir 200 km rekkevidde sier Mercedes. Og i denne versjonen – det er kanskje den som får bilen til å se såpass normal ut – er den utstyrt med et 7,4 meters isolert skap med kjøleaggregat. En typisk ferskmat-leverandør. Interaktiv Dette er systemer som både skal gjøre leveransene mest mulig effektive og økonomiske, som skal gi alle informasjoner om bilen (først og fremst ladetilstand, selvfølgelig, men også med utregninger om hvordan den nærmeste fremtid ser ut for) og om hvordan den kobles opp mot Fleetboard som åpenbart er i stand til å håndtere denne type nær fremtid også. Vi skal selvfølgelig komme tilbake til denne og de andre nyhetene fra Hannover ganske snart. Allerede i førstkommende utgave av YrkesBil (som er hos abonnentene den 28/9) vil vi ha den første samlereportasjen fra årets IAA, og her på nettet vil vi komme med nyhetene som følger etter denne. Og hvis du er fristet, Hannover er ikke veldig langt unna, utstillingen holder åpent til og med den 29. september.
|