img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
20 tommer store hjul ny familiebilstandard
For 20 år siden var Renault Scenic den smarteste og mest nyskapende kompaktbilen. Nå er den først og fremst en flott MPV med digre hjul som største framskritt.

Ikke le av min tilsynelatende syrlige innledning, den er slett ikke ment slik. For i hjulene på fjerde generasjon av Renault Scenic skjuler det seg en innovasjon som i fremtiden like gjerne kommer til å bli en del av min som din hverdag, uavhengig om vi kjøper Scenic eller ei.

20 tommer var en gang store hjul, veldig store og ofte forbundet med digre offroadere. Men nå oppleves det ikke stort lenger.

Det er mange år siden en VW Golf rullet på 195/65/15 hjul. Nå er både 16 og 17 tommer standard for helt alminnelige familiebiler, biler som uten blygsel jåles opp til 18 tommer.

Flott ser det ut, men ulempen ligger i at brede dekk med lav profil øker rullemotstanden – og gjennom det også forbruket.

BMW var de første som brøt dette mønsteret i såkalt moderne tid. For å gjøre elektriske i3 riktig innovativ, utstyrte BMW bilen med 19 tommer store, men ganske smale hjul (155/70/19 foran og 175/70/19 bak).

Selv om i3 er et dagligdags syn på norske veier, det ruller nå tusenvis av dem her, er den likevel en raritet på kontinentet med tilsvarende høy pris på erstatningshjul. Særlig dekk tilpasset norsk vinter var svindyre til å begynne med.

Alt dette endres når Renault sammen med de store dekkprodusentene har tatt fram dimensjonen 195/55/20 til Scenic.

Irina Zaretskaya, programdirektør for Scenic, sier til BilNorge at Renault har kommet fram til avtale med tre av de største dekkleverandørene om at dimensjonen ikke skal koste mer enn 17 tommer store hjul i normal bredde.

Når en såpass stor produsent som Renault gjør dette på en volumbil, ligger det i kortene at det bare er starten; hjulene blir igjen smalere, men høyere.

Designerne er de første som gleder seg. Se bare på skissene de lager? De har alltid store hjul.

Bak ligger likevel kravet fra EU om at nye personbiler i gjennomsnitt ikke skal slippe ut mer enn 95 gram CO2/km fra 2021.

Fjerde generasjon Scenic slippes i Norge utpå ettervinteren. Renault bygger den som kort med fem seter, og som lang med fem og sju seter.

Det er kun den lange som er aktuell for Norge med antydet startpris rundt 340.000 kroner. Der befinner VW Touran og Opel Zafira seg samtidig som det er litt mer enn Ford forlanger for Grand C-Max, tre viktige konkurrenter til Grand Scenic.

Tre motorer vil være de mest aktuelle i Norge: 130 hk bensin samt 110/130 hk diesel. En lett hybridisering (+14 el-hk på 110 hk diesel) vil neppe være aktuell i Norge så lenge byrådet i Oslo helst ikke vil se dieselbiler, uansett hvor miljøgode de måtte være.

Jeg skrev innledningsvis at Scenic var en av de mest spennende familiebiler da den kom i 1996. Men trygging av bunnlinjen hos Renault tok livet av den ene banebrytende bilen etter den andre. Og Scenic er en av dem som nå er skapt om til en flott, men ganske tradisjonell flerbruksbil med overraskende konvensjonelle setekonfigurasjoner.

Det smarteste inne i bilen er den digre hanskeromskuffen med plass til halve helgebagasjen. Dessuten har Renault beholdt de ikke altfor små smuglerrommene i gulvet.

I år 2000 solgte Renault 1131 Scenic i Norge. Neste år skrus målet ned til 200

 

FAKTA: Renault Grand Scenic

Motor:

R4, 1461 ccm, turbodiesel

Effekt:

110 hk

Moment:

260 Nm

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Forbruk:

0,40 l/mil – 104 g CO2/km

Mål LxBxH:

463 x 187 x 166 cm

Akselavstand:

258 cm

Bagasjerom:

189 – 533 (7/5 seter) (VDA)

Tilhengervekt:

1875 kg

Pris fra:

Antydet 340.000

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer