Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GTC Lusso er jo bare et halvt år gammel, men det var egentlig en overdrivelse å kalle den ny den gang. Navneskifte og facelift hadde passet bedre, for det ligger mye Ferrari FF i denne bilen. I Genève ble den presentert med Ferraris velkjente V12-motor, men selv verdensberømte italienske sportsbilprodusenter må tenke utslipp, så nå kommer den i ny utgave som er «snillere» mot miljøet. Skjønt det er ikke Ferrari som skal redde planeten vår. Som T-en i betegnelsen antyder har GTC Lusso T fått pustehjelp. Motoren er den samme som ble innført i 488 GTB – en 3,9-liters V8 turbo. I Ferraris fireseter yter den 610 hestekrefter ved 7500 omdreininger, 50 mindre enn V12-utgaven. Til gjengjeld har den et dreiemoment på 760 Newtonmeter i området 3000-5250 omdreininger der V12-eren må opp i 5750 omdreininger for å hente frem sine 697 Nm. Her er det nok helt bevisst at Ferrari holder litt tilbake på effekt for at V8-en ikke skal mose V12-en. I 488 GTB henter de ut 670 hester av samme motor. (saken fortsetter) Nå er du sikkert spent på hvor raskt du kommer deg til hundre, og hvor fort den går på en lang flystripe. Fasiten er 3,5 sekunder og 320 km/t. V12-utgaven gjør det en tidel kjappere og 15 km/t fortere. Og hva så med forbruk og utslipp? Mens V12-eren har et snittforbruk på 1,5 liter på mila klarer den 8-sylidrede seg med 1,16 liter. Omregnet til CO2 per kilometer tilsvarer det en reduksjon fra 350 gram til 265 – en nedgang på 24 %.
|