img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Årets hvafforno?
Sirkus IAA

Noe av det morsomste der pompøse journalister er samlet, er utnevnelsen av «Årets ettellerannet». IAA er full av både pompøse og «årets».

Jeg vet riktignok ikke hva eller hvem som er valgt til «Årets ambulanse i 4x4-klassen», men jeg vet mye om hvem som er valgt til Årets Buss og Årets Coach og Årets Truck og Årets Van og alle som har vunnet en eller annen klasse i «Trailer Innovation-seksjonen» og må for det første slå fast at disse jurymedlemmene de er ikke bare pompøse, de er også synske.

De velger produkter som er «årets» for 2017 uten egentlig å ane hva som kommer til å skje i 2017, verken med hensyn til produkter eller markeder eller konjunkturer.

Og – greit nok – nå kjenner ikke jeg kriteriene for utnevnelsene, men hvordan kan en flokk jurymedlemmer som aldri kommer til å kjøpe en truck eller buss selv, og ikke aner foran eller bak på et anbudsdokument, klare å velge et produkt som er så nytt at det ikke er utlevert til den første kunden enda?

Men det verste er at fabrikkene later til å elske dette. Selv de man skulle tro hadde annet å slå i bordet med enn en jury av fagjournalister.

BILDESERIE DEL 1: IAA-festen er i gang

Hvem løfter hvem?
Skjønt journalister. Jeg vet at jeg står i aller første rekke når det gjelder skribenter som har et innebygget, naturlig talent for å uttrykke seg – ikke bare tåkete, men – fullstendig ubegripelig.

Jeg våger det allikevel: Hva i all verden betyr (og dette er tittelen på en norsk pressemelding): «Scanias nye lastebilserie løfter den internasjonale Truck of the Year-prisen 2017 opp på et nytt nivå under den 66. internasjonale nyttekjøretøyutstillingen IAA»

Er det Truck of the Year prisen som løftes opp på et nytt nivå, takket være Scania? I så fall en ganske merkelig karakteristikk både av prisen og av produsentens rolle.

Og det er selvfølgelig en glede, å ha noe å ironisere over. Men på IAA kan man også ha mye glede av å ha mye å glede seg over.

Russiske rugger
For eksempel at jeg møtte GAZ igjen. Jeg har alltid vært svak for russiske rugger, helt siden jeg kjørte 4x4 Kamaz med Euro minus 4-motor hjemme i det som i dag er Tatarastan. 

Bilene fra Gaz så mye mer siviliserte ut, kom med berøringsskjerm på dashbordet og up to date Euro-spesifikasjoner og i en rekke størrelse fra minibusser til litt rugg som da het Ural. Jeg falt pladask for noen snutebildesign som så ut som forminskede amerikanere. 

Dette innslaget fortjener et eget kapittel senere en gang.

Det kan godt være det virkelig fantes 320 verdenspremierer og mer enn 100 Europapremierer hos de 2.000 utstillerne fra 52 nasjoner som delte på de 270.000 kvadratmeterne. Jeg tellet ikke etter.

Men jeg kan bekrefte at når det gjaldt netting, digitalisering og automatisering var det vel omtrent bare snack-bodene som ikke pushet noe av det. Og alternative drivlinjer – les elektrifisering – var heller ikke labert representert, for å si det sånn.

LES OGSÅ: Italiensk stjerneskudd

Mye nyttig
Selv en beskjeden akselprodusent må ha aksler med full elektromotorisering klar til levering i dag – «og ikke glem at med torque vectoring kan du få mindre svingradius».

Men hvis man ser bort fra alt det som skal revolusjonere bransjen vår en gang, er Hannover-utstillingen full av det som er nyttig. Varebilinnredning som veier 100 kilo mindre enn i fjor. Innovative infrastrukturer for forskjellige typer drivstoff. Automatisert godsbehandling både på store terminaler og på små huber.

For ikke å snakke om alt som kan spare drivstoff. Fra mer effektive motorer til presenninger som ikke flagrer. Det er nesten sånn at man skulle tro at dersom du la sammen alle løftene om drifstoffbesparelse, 1-2 prosent her, 7 prosent der, «merkbart» hos en, og «betydelig» hos en annen, vil du ende opp med din egen private dieseloljekilde og behøver ikke bekymre deg for noe mer her i livet.

Venter på revolusjonen
Men det er når man har gått rundt og fyllt hodet sitt med Big Data og Cyberspace herfra til langt inn i neste uke at det er så deilig å rusle inn i den store hallen med gamle biler og gamle hengere og gamle påbygg og slå fast at – jovisst, det har hendt masse.

Men egentlig har det jo ikke hendt så veldig mye allikevel. Og det er vel ikke sikkert at revolusjonen de alle snakker om er her i morgen.

Kos dere med noen kjappe glimt fra utstillingen, det kommer flere i morgen. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer