Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
OPPDATERT MED PRISER OG LEVERING Det er først på torsdag at de fleste pressekonferansene avvikles under bilutstillingen i Paris, men noen hos den nederlandske Renault-importøren avslørte allerede tirsdag kveld hva som skal vises der. Saken ble selvsagt fjernet da blemmen ble oppdaget, men flere nettsteder klarte likevel å få med seg informasjonen mens den lå synlig. Og dette er en nyhet som er mer aktuell for Norge enn for de fleste andre markeder. Den handler nemlig om elbilen Zoe som nå får nesten doblet sin rekkevidde. Mens dagens modell har en teoretisk rekkevidde ifølge NEDC-syklusen på 240 kilometer, kommer nå en modell som tilbyr hele 400 kilometer. Selv om man skal ta den teoretiske rekkevidden med en stor klype salt, snakker vi nok om en reell rekkevidde på rundt 30 mil. Da befinner vi oss i et område der det i dag kun finnes vesentlig dyrere Tesla-modeller, og der vi forventer at Opels kommende Ampera-e vil befinne seg. Ifølge svenske Teknikens Värld er det LG Chem som har utviklet den nye batteripakken med en kapasitet på hele 41 kWh, nesten en dobling fra dagens med 22 kWh. Og de har klart denne kapasitetsøkningen uten å øke vekten! Zoe er Norges femte mest solgte elbil med 1335 registreringer hittil i år ifølge OFV. Bilen koster fra like over 200.000 til 250.000, og vi skal finne ut hva man må betale ekstra for den store batteripakken så snart informasjonen blir offentlig tilgjengelig. Den norske importøren forteller at den rimeligste utgaven, ZOE Life med den nye batteripakken får en introduksjonspris i 2016 på kr 221.480 – kun 20.000 kroner mer enn dagens rimeligste modell. Bilen kan bestilles nå, og leveringene starter i desember.
|