Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg har en kompis som driver - hva skal vi kalle det? – et nettsted som registrerer alt som hender i Paris. Han påstår at for to år siden var det mer enn dobbelt så mange forhåndsarrangementer, store og litt mer intime, enn i år. Og han hadde fått med seg Volkswagens Group Night. Det var det ikke mange andre som hadde. «The show must go on» For to dager siden meldte for eksempel Bloombergs at amerikanske myndigheter nå regner på hvor mye de kan blåse Konsernet på i en kriminalsak, uten at det hele går over ende. Hvis det stemmer, og det er ingen grunn til at det ikke stemmer, amerikanerne har gjort sånt før de, og de mener åpenbart alvor. Dermed vil kanskje noen syns det er en smule umusikalsk å invitere et hypereksklusivt utvalg på noen hundre til Group Night i Fondation Louis Vuitton – merkevaren som selv har utnevnt seg til «The Illumination of Luxury». Det var så eksklusivt at ingen fra Harald A. Møller, som vel har vært en av VW-konsernets stødigste støttespillere i denne stormfylte perioden, fikk adgang, og derfor fikk de heller ikke ha med seg noen gjester. Samma kan den være. Ny merkevare Og vi fikk til og med beskjed om at alle gode ting er tretten! De skal opprette en ny merkevare. Men hva merket skal hete, og hva den skal være merkevare for, er fremdeles noe uklart. Urban mobilitet, later til å være et stikkord for denne nye forretningsenheten. Jeg tror i hvert fall ikke navnet blir noe så kleint som I.D. som de døpte sitt nye elktrofartøy. Det våte element AM37 heter båten, tallet betyr antall fot. Den finnes forresten også som en AM37S og ved hjelp av et antall Mercury motorer, enten 2x370 diesel eller 2x430 bensin hester, gjør den «normale» 45 knop. Men i James Bond versjonen med 2 x 520 gjør den 50. “Ren Aston Martin DNA heler veien» sier Marek Reichman - designsjef. «Bak denne båten finner vi de samme folkene som med den samme passion skapte biler som One-77, Aston Martin Vulcan og den nye DB11”. Luft og vann Den har tidligere vært vist som en to meter lang modell, nå var det kommet så langt at interiøret også kunne vises for første gang. Dessuten hadde de med seg – til et «Yacht-show» – interiøret for en Airbus A320 som de har utarbeidet sammen med Lufthansa Technik. Her snakker vi om ganske eksklusivt opphold og transport for 16 personer. Men han rakk tilbake til Paris der Mercedes altså var en av dem som holdt på de gode tradisjonene og inviterte til premiere-fest. Fortsatt hemmelig Og i hvert fall ikke til den premieren vi alle vel egentlig hadde gledet oss til. Den nye Formel 1-inspirerte, og med vegg-til-vegg Formel 1 tekno-lastede hyperbelen. For det var altså AGM som hadde invitert, ikke Mercedes, og bilverdenen har vært stappfull av informerte lekkasjer om den nye som skal møte Aston Martin RB 001, Ferrari La Ferrari og en hvilket som helst Bugatti rett på. Det vi fikk var en kjapp profilskisse på skjermen, og en «offisiell bekreftelse» på at den kommer. Og Thomas Werner smilte da han sa det, og jeg er sikker på at han gjerne skulle vært med på den presentasjonen. Som utviklingssjef har han hatt veldig tett kontakt med AMG i mange år, han overlot for eksempel helt til dem å utvikle V8 motoren, og er en skikkelig entusiast. Men han skal gå av i desember, og har vel ingen offisielle funksjoner etter dette. Men jeg skal vedde på at vi finner ham ved premieren av dette nye dyret selv om han ikke får lov til å si noe. Snart jubileum De skal dessuten, ble vi lovet, ha 48 forskjellige modeller på den tiden. Så alle som ikke fikk det de ventet måtte «nøye» seg med stofftak-versjonen av Mercedes-AMG GT. Denne type produktutvikling er etterhånden ganske vanlig. Først kommer det en bra bil. Så blir den gjort litt råere og deretter enda mer spennende. (På scenen sto det både en GT3 versjon, og den hårete GT R). Og så er man veldig spent, ikke, på når de endelig kommer til å kappe taket av den. Ferrari har utviklet dette til en ren rutine – man kan stille klokka etter deres innsats. Mercedes ventet altså til nå. Riktignok hadde den en snikvisning tidlig i september, introduksjonsåret - men det er egentlig nøyaktig to år siden GT ble debuterte her i Paris. På samme lest Dessuten kan det åpnes eller lukkes elektrohydraulisk på 11 sekunder i hastigheter i hvert fall opp til 50 km/t, leste AMG-sjefen, Tobias Moers, begeistret opp fra jukselappmonitoren. Dessuten er den sikkert tyngre enn den vanlige, for det var mye snakk om alt som var stivet opp i bunnen for å erstatte stivheten som taket bidrar med. Jo, forresten, en liten detalj til slutt – kanskje verdt å ta med: at denne kan hete GT C roadster, men jeg er ikke sikker på at C-en står for cabriolet, for denne skal også komme i coupé form. Og forskjellen på C og den «vanlige» er nesten 100 hester. Den takløse skal altså leveres både med den kjente 476-hesters motoren, men som C får den en på 557 hk og 680 Nm. I stedet for å bruke hele 4 sekunder til 100, kommer du dit 3/10 fortere (hvem i all verden bryr seg?). Og i stedet for 302 km på en time, kan du komme hele 14 km. Lenger. Teoretisk i hvert fall. Du finner flere detaljer i vår forhåndsomtale av Mercedes-AMG GT Roadster. Og det skal også Mercedes-Benz ha: de holder de gode Paris-tradisjonene i hevd.
|