img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
59 bilder i galleri
Spredte budskap fra Paris
Jo visst hadde Paris-utstillingen opptakter – som den alltid har. Vi fikk det trettende merket fra Volkswagen og vi fikk beskjed om 48 AMG-modeller neste år. Men det store party-suset manglet.

Jeg har en kompis som driver - hva skal vi kalle det? – et nettsted som registrerer alt som hender i Paris. Han påstår at for to år siden var det mer enn dobbelt så mange forhåndsarrangementer, store og litt mer intime, enn i år.

Og han hadde fått med seg Volkswagens Group Night.

Det var det ikke mange andre som hadde. 

«The show must go on»
Alle jeg snakket med som ikke var invitert, gikk ut fra – som en selvfølge – at VW ikke skulle arrangere noe. De er jo ute i hardt vær, kan man si.

For to dager siden meldte for eksempel Bloombergs at amerikanske myndigheter nå regner på hvor mye de kan blåse Konsernet på i en kriminalsak, uten at det hele går over ende. 

Hvis det stemmer, og det er ingen grunn til at det ikke stemmer, amerikanerne har gjort sånt før de, og de mener åpenbart alvor.

Dermed vil kanskje noen syns det er en smule umusikalsk å invitere et hypereksklusivt utvalg på noen hundre til Group Night i Fondation Louis Vuitton – merkevaren som selv har utnevnt seg til «The Illumination of Luxury».

Det var så eksklusivt at ingen fra Harald A. Møller, som vel har vært en av VW-konsernets stødigste støttespillere i denne stormfylte perioden, fikk adgang, og derfor fikk de heller ikke ha med seg noen gjester.

Samma kan den være.

Ny merkevare
Man snakket om «Together – Strategie 2025», men noen virkelig strategiplan får vi vel neppe før den interne undersøkelsen blir klar om en måneds tid, og om alle de kommende elektrifiserte modellene.

Og vi fikk til og med beskjed om at alle gode ting er tretten! De skal opprette en ny merkevare. Men hva merket skal hete, og hva den skal være merkevare for, er fremdeles noe uklart.

Urban mobilitet, later til å være et stikkord for denne nye forretningsenheten. Jeg tror i hvert fall ikke navnet blir noe så kleint som I.D. som de døpte sitt nye elktrofartøy

Det våte element
Så hadde vi det pussige at Aston Martin, som ikke skal stille ut i Paris i år, kom med en kjempedebut i Monaco. På omtrent samme dagen. Og vi snakker for første gang siden David Brown eide selskapet, om diesel!

AM37 heter båten, tallet betyr antall fot. Den finnes forresten også som en AM37S og ved hjelp av et antall Mercury motorer, enten 2x370 diesel eller 2x430 bensin hester, gjør den «normale» 45 knop. Men i James Bond versjonen med 2 x 520 gjør den 50.

“Ren Aston Martin DNA heler veien» sier Marek Reichman - designsjef. «Bak denne båten finner vi de samme folkene som med den samme passion skapte biler som One-77Aston Martin Vulcan og den nye DB11”. 

Luft og vann
Omtrent noe tilsvarende sa Gorden Wagener, designtopp hos Daimler, da han var samme sted, Monaco Yacht Show, og presenterte sitt firmas bidrag: Arrow460 Granturismo.

Den har tidligere vært vist som en to meter lang modell, nå var det kommet så langt at interiøret også kunne vises for første gang.

Dessuten hadde de med seg – til et «Yacht-show» – interiøret for en Airbus A320 som de har utarbeidet sammen med Lufthansa Technik. Her snakker vi om ganske eksklusivt opphold og transport for 16 personer. 

Men han rakk tilbake til Paris der Mercedes altså var en av dem som holdt på de gode tradisjonene og inviterte til premiere-fest. 

Fortsatt hemmelig
Ikke til den virkelig store premieren – den elektriske storbilen. Den skal vi møte senere utpå dagen i dag.

Og i hvert fall ikke til den premieren vi alle vel egentlig hadde gledet oss til. Den nye Formel 1-inspirerte, og med vegg-til-vegg Formel 1 tekno-lastede hyperbelen.

For det var altså AGM som hadde invitert, ikke Mercedes, og bilverdenen har vært stappfull av informerte lekkasjer om den nye som skal møte Aston Martin RB 001, Ferrari La Ferrari og en hvilket som helst Bugatti rett på. 

Det vi fikk var en kjapp profilskisse på skjermen, og en «offisiell bekreftelse» på at den kommer.

Og Thomas Werner smilte da han sa det, og jeg er sikker på at han gjerne skulle vært med på den presentasjonen. Som utviklingssjef har han hatt veldig tett kontakt med AMG i mange år, han overlot for eksempel helt til dem å utvikle V8 motoren, og er en skikkelig entusiast.

Men han skal gå av i desember, og har vel ingen offisielle funksjoner etter dette. Men jeg skal vedde på at vi finner ham ved premieren av dette nye dyret selv om han ikke får lov til å si noe.

Snart jubileum
Jeg er ikke en gang sikker på at premieren vil skje i Paris. AMG ble grunnlagt i 1967, og det skulle ikke forundre meg om de venter helt til 50-årsmarkeringen i 2017 med å vise hva de kan når de slippes helt løs på egenhånd. 

De skal dessuten, ble vi lovet, ha 48 forskjellige modeller på den tiden.

Så alle som ikke fikk det de ventet måtte «nøye» seg med stofftak-versjonen av Mercedes-AMG GT

Denne type produktutvikling er etterhånden ganske vanlig. Først kommer det en bra bil. Så blir den gjort litt råere og deretter enda mer spennende. (På scenen sto det både en GT3 versjon, og den hårete GT R). 

Og så er man veldig spent, ikke, på når de endelig kommer til å kappe taket av den. 

Ferrari har utviklet dette til en ren rutine – man kan stille klokka etter deres innsats.

Mercedes ventet altså til nå. Riktignok hadde den en snikvisning tidlig i september, introduksjonsåret - men det er egentlig nøyaktig to år siden GT ble debuterte her i Paris.

På samme lest
Siden bilen er klin lik den med fast tak, er det ikke så mye å si om den. Bortsett fra at jeg er glad for at det ble stofftak – du kan velge mellom tre farger – da har man også unngått å ødelegge noe av designen.

Dessuten kan det åpnes eller lukkes elektrohydraulisk på 11 sekunder i hastigheter i hvert fall opp til 50 km/t, leste AMG-sjefen, Tobias Moers, begeistret opp fra jukselappmonitoren.

Dessuten er den sikkert tyngre enn den vanlige, for det var mye snakk om alt som var stivet opp i bunnen for å erstatte stivheten som taket bidrar med.

Jo, forresten, en liten detalj til slutt – kanskje verdt å ta med: at denne kan hete GT C roadster, men jeg er ikke sikker på at C-en står for cabriolet, for denne skal også komme i coupé form.  Og forskjellen på C og den «vanlige» er nesten 100 hester. 

Den takløse skal altså leveres både med den kjente 476-hesters motoren, men som C får den en på 557 hk og 680 Nm.

I stedet for å bruke hele 4 sekunder til 100, kommer du dit 3/10 fortere (hvem i all verden bryr seg?). Og i stedet for 302 km på en time, kan du komme hele 14 km. Lenger. Teoretisk i hvert fall.

Du finner flere detaljer i vår forhåndsomtale av Mercedes-AMG GT Roadster

Og det skal også Mercedes-Benz ha: de holder de gode Paris-tradisjonene i hevd.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer