Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dennis Olsen har gjort en strålende jobb som Porsche Junior i årets sesong. Han har allerede sikret seg tittelen som årets Rookie og ligger på tredjeplass totalt i den tyske cuppen når bare én løpshelg gjenstår. Neste år er planen å ta steget opp i Porsche Supercup som kjøres parallelt med Formel 1 i Europa og USA, samtidig som han fortsetter i den tyske Carrera Cup. I dag har Porsche avduket den nye utgaven av Dennis’ arbeidsverktøy – 911 Carrera GT3 Cup som er lettere, kraftigere og sikrere enn bilen han har rattet i år. 2017-utgaven har en 4,0-liters boxermotor med 485 hester, sammenlignet med 3,8 liter og 460 hester i dagens utgave. En rekke detaljer skal sørge for at motoren er mer driftssikker og får lavere vedlikeholdskostnader. Ny front og hekk skal gi bedre traksjon og marktrykk, og den massive bakvingen med en bredde på 184 cm er med videre. Bilen har en totalvekt på 1200 kg. Hjuldimensjonen er også uendret – 18-tommers felger med senterbolt for kjappe hjulskift. Michelin-slicksene har en bredde på 270 mm foran og 310 mm bak. Sikkerhet er et viktig moment i racerbiler. Føreren er beskyttet av et solid bur og et innovativt racingsete med ekstra support rundt hode og skuldre. Porsche produserer 911 GT3 Cup på side om side med sivilutgavene av 911 på hovedanlegget i Stuttgart-Zuffenhausen. Racetuningen finner sted ved motorsportavdelingen i Weissach hvor bilene også testes grundig av profesjonelle racerførere. Siden 998 er det bygget 3031 stykker 911 GT3 Cup av modellene 996, 997 og 991. Dette gjør ifølge Porsche 911 GT3 Cup til verdens mest solgte GT-racer. I 2017-sesongen skal nye 911 GT3 Sup brukes i Porsche Mobil 1 Supercup, Porsche Carrera Cup Deutschland og i Nord-Amerika. Andre Porsche-cupper – globalt fins det 20 av dem – får tilgang til bilen fra 2018-sesongen.
|